רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 29 באוקטובר 2014

אלו דברים לשבת פרשת לך-לך התשע"ה


השאלה במה ייחודו של אברהם אבינו היא שאלה חשובה.
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ שואל את השאלה הזאת ( "מה בעצם עשה ? מהו הדבר שבשלו זוכרים את אברהם אבינו ?" ) בפרק שדן באברהם בספרו "דמויות מן המקרא". תשובתו של הרב שטיינזלץ היא  בלתי שגרתית ומפתיעה.
מדובר בספר מסדרת ספריית "אוניברסיטה משודרת", ההוצאה לאור של משרד הבטחון.
אחד הספרים של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ שלא הופיעו בעברית נקרא, Simple Words^ (מילים פשוטות או מילים בסיסיות).
הספר מורכב פרקים פרקים, כשכל פרק עוסק, ככלל, במילה אחת.
ואלו המילים שבהן עוסק הספר - תוכן העניינים של הספר ( לצד המילים שבאנגלית אביא תרגום שלי, כפי שנראה לי) :

   Words מילים
Nature טבע
Good טוב
Spirit and Matter רוח וחומר
Faith אמונה
Good Deeds מצוות (מעשים טובים)
Sex מין
Death מוות
Envy קנאה
Hollywood הוליווד
Masks מסיכות
Friends חברים
Family משפחה
Love אהבה
God אלוהים

בעקבות עיון בדברים שכתב הרב שטיינזלץ על אברהם אבינו בספרו "דמויות מן המקרא", החלטתי להביא כאן דברים מהפרק האחרון בספר "מילים פשוטות". הדברים על אלוהים בספר שבאנגלית שלהלן מתכתבים עם הדברים שכתב כבוד הרב על אברהם בעברית בספר "דמויות", כפי שניתן להיווכח כאשר תשוו בין הדברים.
אומר כב' הרב ב Simple Words :
 " The belief that things somehow fit together into a whole that makes sense is the most primitive, most basic belief, and paradoxically, it is also possibly the most sophisticated and abstract belief. It is so very basic that it precedes doctrine. Although it is not a definition of God, the notion that somehow the world makes sense, that there is a background upon which everything exists, is so simple and so taken for granted, that we do not even realize that it is the root of all belief. This very basic thought-emotion is sometimes felt by adults in special circumstances. Freud used the expression 'the oceanic emotion' to describe this feeling that people sometimes experience when facing the ocean: the vastness, the power, the attraction.
  As far as we know, this is also the faith of most primitive tribes:  a monistic or montheistic notion of the Whole. Polytheism is neither fundamental nor basic, but rather a more advanced attempt to differentiate, to cut the basic notion of a unified wholeness into discrete parts that are more concrete, and that can easily be defined and identified. This development isalso destructive, as it breaks our basic intuitive understanding into pieces. To make sense, polytheism has to develop mythologies and explanations for each separate entity. It takes many generations to return to a unified view. 
  Ultimately, high theology and high philosophy can only answer the question 'What is God ?' with the answer of a newborn baby, 'God is the wholeness of everything.' The mystical writings say things about God that every child knows. In the words of the Zohar, 'God, You are the completeness of everything.'  The understanding of God as 'the completeness of everything.' is quite simple, and it is not an anthropomorphic picture of God. It is not an image that people can visualize. This understanding is so close and integral that it is almost invisible.
  On the other hand, it is a very abstract notion, and difficult to express in words. Children are usually too young to articulate their belief, and by the time they develop consciousness and laguage, they can see the world only as disjointed pieces. Perhaps earlier, the child understnads the oneness, and if no one spoils that belief, he will have it, wherever and however he lives. The secret of belief is not to expect to see miracles, or to have grand mystical experiences, but rather, to preserve the innate notion we are born with.
  Instead of adding, we have to edit out so many extra, useless words and ideas. If we can come to the core, and carefully develop the very fundamental points of our minds, we may discover that God has always existed within us."

הרב שטיינזלץ אומר לנו שהאמונה באל אחד היא התבנית היסודית, הראשונית והבסיסית  ביחסו של אדם לאלוהים. ריבוי האלים שמצא אברהם אבינו באמתחתו של עולמו של תרח אביו הוא התפתחות מאוחרת  ומתוחכמת יותר (לכאורה). ניתוץ הפסלים בידי אברהם הוא חזרה אל תפיסה ראשונית הוליסטית שהתעוותה. נדמה לי שהדברים רלוונטיים בכל דור ודור ולכל אחד מאתנו - אלא שכפי שאמר רינגו סטאר - gotta pay your dues if you wanna play the blues, או במילים של חז"ל בתוספת קטנה שלי [רק] "לפום צערא אגרא".

שבת שלום
     ג'ף

^ Simple Words , Adin Steinzaltz, Simon &Schuster Inc. pp 216- 217 הטקסט מובא ללא שתי הערות שוליים שמופיעות בו.


"הערת עורך" :

 ישנם כמה "קשיים טכניים" באלו דברים הפעם .אני מוצא לנכון להעיר שאני ער לקשיים. אפרט שניים מהם כעת:
 אחד הוא שאינני מפרש את עמדתו של הרב שטיינזלץ כפי שהוא מובא ב"דמויות מן המקרא". יש לגשת לספר. מי שאין בידו הספר ניצב בפני קושי טכני מסוים. הקושי השני הוא שלא הבאתי לעיל תרגום לעברית של הקטע הארוך מsimple words. החלטתי לפרסם את אלו דברים הפעם בלי לפתור את הקשיים הטכניים הללו כי חשבתי שנכון לעשות כן, על אף אותם קשיים.
ישנו נופך של דו - שיח באלו דברים. דו שיח ביני לבין עצמי ודו שיח ביני לבין הקוראים. אליבא דאביבה גוטלייב זורנברג בכל דו שיחה שכזה, בכל תקשורת בין אישית, ואף בתקשורת בין אדם לעצמו, - ישנם "חורים", דברים לא מפורשים. ייתכן ובדברים אלו ניתן למצוא הצדקה לקשיים הנ"ל שבאל"ד הפעם וייתכן שלא.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה