רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 22 בדצמבר 2014

אלו דברים לשבת פרשת ויגש תשע"ה


אמרו כבר שקשה לחזות מה יהיה במיוחד כשמדובר בעתיד. אני מקווה כי בעתיד כשישאלו מתי חל ראשיתו של השינוי החיובי בשיח הציבורי הישראלי, ימקמו אותו בימי חנוכה אלו, ימי ראשית השקת פרויקט 929. מטרות הפרויקט הן יומרניות במקצת - ובזה חלק מהמשיכה אליו.
איני יודע את מקורות הביטוי שאומר אם אינך יכול לנצח אותם הצטרף אליהם; נדמה לי שמשהו מהגישה הזאת בא לביטוי בפרויקט 929.

חשבתי בעבר על האפשרות להשתמש בשיטות מיתוג לקידום הרעיון של תלמוד תורה במובנו הרחב, ופסלתי את האפשרות הזאת. ניכר שההוגים של פרויקט 929 ובעיקר, נדמה לי, אלו שהביאו את הרעיון לידי מימוש השקיעו מחשבה רבה ואמצעים רבים. הרעיון להשתמש בכלי של מיתוג כדי לקדם עיון יומיומי בתנ"ך נראית לי הברקה פנטסטית. ימים יגידו...
התמונה הזאת קפצה "לתוך המחשב שלי" מן האתר של 929 תוך כדי כתיבת אלו דברים. הצבתי אותו כאן כדי להמחיש מקצת מן הטכניקות שנעשות איתן שימוש בפרויקט.

על אף הקלילות שמשתמעת מהשימוש בטכניקות שיווקיות למיניהן - התנ"ך הוא עניין רציני ; העניין הכי רחוק שיש ממעוזי הפרסום והשקר של שדרות מדיסון בניו יורק.


בהמשך הדרך נביא כאן מדברי א.י. השל על "בעיית מקומו של התנ"ך בעולם המודרני". 

כעת אני רוצה להזכיר את דברי אביבה גוטלייב זורנברג בספרה על ספר בראשית; דברים בהם מפנה זורנברג לרש"י על בראשית פרק ו פסוק ו' דיבור המתחיל "ויתעצב על ליבו" מתוך המדרש בבראשית רבה (כח,ח) : " אע"פ שגלוי לפניו [ של הקב"ה]  שסופן לחטוא ולאבדן לא נמנע מלבראן בשביל הצדיקים העתידים לעמוד מהם."

"בראשית", אומרת זורנברג , "מתארת לא את הבהירויות של מקור ומניע אלא את האפשרויות הגלומות ביעוד" ( התרגום שלי  - ו"במקור":)
"In the beginning ' describes not the clarities of origin and cause, but the potentialities of purpose'"
                                         "הקב"ה מחבר את היצירה שתלך לתור אחר סופרים"
                                 "God now authors the work that will go in search of authors"
או כדברי אלי ויזל שדברים אחרים שלו הובאו באתר 292 לפרק א בראשית השבוע : "הקב"ה ברא את האדם כי הוא אוהב סיפורים."

שבת שלום 
    ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה