רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 17 ביוני 2015

אלו דברים לשבת פרשת קורח תשע"ה


לפעמים נדמה לי שהכל נמצא על דף הפייסבוק שלי; הכל מכל טוב והכל מכל רע.
כעת, מצד אחד אני אומר לעצמי ג'ף , אתה צריך לפרט, תן כאן סקירה של הפוסטים שראית בחצי השעה האחרונה, פוסטים מרגשים עד חנק ופוסטים דוחים עד קיא. אתה חייב לכתוב יותר ברור עבור הקוראים, אחרת זה חוסר התחשבות לכל הפחות. יש אמנם משוררים שהעידו על עצמם שהם לא חייבים בהירות  לקוראים שלהם, כך וואלס סטיבנס...והנה הקדשתי כחצי שעה נוספת ברשת לחפש אחר הציטוט המדויק ללא הועיל. לעומת זאת הגעתי לשיר של בוב דילן שלא הכרתי. שיר מצמרר שנקרא "חילופי משמרות הזקיפים" Changing of the Guards.
הנה השיר בביצוע פטי סמיט

אמרתי את זה בעבר ואני חוזר על זה כאן , בוב דילן הוא חסיד של הקוצקר. גם את המשפט הזה צריך להסביר להרחיב ולנמק. וגם את זה לא אעשה כאן. אז אמרנו מצד אחד היה ראוי להסביר. מצד שני ישנם לפחות שתי סיבות מדוע לא. האחת, הדברים גלויים לכל דיכפין על פני הפייסבוק בכלל ובדף הפייסבוק שלי בפרט. זוהי סיבה די  חלשה כי יש בה מידה לא קטנה של טרחנות...הסיבה השנייה היא, במבט ראשון, מוזרה במקצת: אני רוצה לשמור על פרטיותם של בעלי הפוסטים השונים, הפוסטים המרגשים כמו גם הפוסטים הדוחים. אני לא רוצה לפגוע או להשחיר את בעלי הפוסטים הדוחים ולא רוצה להצטרף למקהלת המהללים והמשבחים את בעלי הפוסטים המרגשים.
יש מספיק רעש מסביב גם ככה.
דילן אגב, הוא זה שאמר, "אני הראשון שאגיד לך והאחרון שיסביר לך"
 I'm the first person who'll put it to you and the last person who'll explain it to you.
דילן מציע לנו לאורך הקריירה שלו, אמנות performing arts ושירה.  אדם ברוך ז"ל בשיחה שראיתי השבוע באחד הפוסטים אמר  על המשורר יוסף עוזר יבדל"א  ששירתו מצהירה על היותו משורר. ככה זה בשירה משובחת. המסרים אינם ישירים; כמו בושם הם מסתובבים בחדר וכמו בושם המיקום שלך, ואף החושים ( או החושים של האף) קובעים איזה מסר תקלוט ובאיזו מידה תקלוט אותו. יש מתאם גדול בין שירה לבין אמת, אמת במובנה ההפכפכית ולא במובנה התעמולתית (שזו בעצם "אמת" קרי שקר).
וזה מביא אותנו לדברים הבאים של רב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על קורח.
"אפשר ללמוד [מדרכו של קורח לרבות השימוש שעושה קורח בססמאות] הרבה על מחלוקות, שנראות על פניהן כמחלוקות לשם שמים. אנשים יכולים להשתמש  בכל סיסמאות הקדושה, אבל הרבה פעמים אין מאחוריהן אלא קטנוניות אישית. גם כשכל הסיסמאות הן לטובת המפלגה, או לטובת העולם - עדיין צריך לשבת ולחפש מה נמצא למטה; לפעמים נמצא שם מישהו קטן ומתוסכל שסך הכל רצה לקבל משהו ולא קיבל, הוא מקנא במישהו ואין לו מה לעשות עם זה, אז הוא מנסה לדקור אותו באיזה דרך אחרת." ("חיי עולם", עמ' 338)

שבת שלום
     ג'ף



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה