רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 15 בפברואר 2018

אלו דברים לשבת פרשת תרומה תשע"ח


בוקר טוב
עקב לוח זמנים צפוף, הדברים יהיו יותר טלגראפיים מהרגיל.
הרב עדין אבן ישראל שטיייזנלץ כותב על "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" בדבריו על פרשת השובע בספרו "חיי עולם", עיינו נא שם.
דבריו מתכתבים עם דברי השל להלן - בכל הקשור ל"מקדש ללא כתלים".

"הדת הופכת חטאה שעה שהיא מתחילה לדגול בבידולו של אלוהים ושוכחת שלמקדש אמתי אין כתלים. מאז ומעולם סבלה הדת מן הנטייה להפוך למטרה בפני עצמה, לבודד את הקודש, להפוך לקרתנית, לשקוע בה,עסקות עצמית ולבקש את טובת עצמה; כאילו אין משימתה האצלת טבע האדם אלא האדרת כוחם ויופיים של מוסדותיה או הרחבת גופי עיקרי האמונה. לא פעם עשתה הדת יותר לקידושן של דעות קדומות מאשר להתמודדות עם האמת; יותר לאיבון הקודש מאשר לקידוש החול. ברם משימתה של הדת היא להוות אתגר לייצוב ערכים."

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמי 326 בשינויים שלי וכן ההדגשה שלי- ג'ף 


"Religion becomes sinful when it begins to advocate the segregation of God, to forget that the true sanctuary has no walls. Religion has always suffered from the tendency to become an end in itself, to seclude the holy, to become parochial, self-indulgent, self-seeking; as if the task were not to ennoble human nature but to enhance the power and beauty of its institutions or to enlarge the body of doctrines. It has often done more to canonize prejudices than to wrestle for truth; to petrify the sacred than to sanctify the secular. Yet the task of religion is to be a challenge to the stabilization of values."

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 414 emphasis added

אמנם משנכנס אדר מרבין וכולי. אם זאת, דרך ארץ, ואולי "עת לעשות לה' הפרו תורתך" ואולי ההלכה עצמה, מחייבים להתאים את ההוראה הזאת לאירועים הטראגיים של ימים אלו בפלורידה ווב"מקומות מדממים אחרים על פני הגלובוס" (שיימוס היני). לענין זה ראו דברי הפתיחה של רחל אליאור באחד המושבים בכנס השל שנערך בירושלים לפני שנים אחדות.

שבת שלום וחודש טוב
         ג'ף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה