רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 4 בפברואר 2021

אלו דברים לשבת פרשת יתרו תשפ"א

 בהמשך לדברים מהשבוע שעבר, דברים של פרופ' שמואל ה' ברגמן על אהרון דויד גורדון בחוברת "שעלים" - כותב שם ברגמן כך:

"במשק הקאפיטאליסטי נעשתה העבודה סחורה. והפועל מוכר את כוח עבודתו, מפני שהוא צריך לחיות; אולם הוא רואה את עבודתו כרע הכרחי, ולא כברכה - בחינת 'אדם לעמל יולד'.  באשר הוא אדם, אינו חי בשעת עבודתו, אלא בזמנו 'החופשי' שאחר העבודה. גורדון ראה את העבודה כברכה, ואפילו כברכה העליונה שניתנה לאדם. והוא קורא לבני האדם וקודם כל ליהודים: 'אנחנו לקינו בעבודה ובעבודה נירפא, את העבודה צריכים אנחנו להעמיד במרכז שאיפותינו, לייסד עליה את כל בנייננו. אם רק נעשה את העבודה כשהיא לעצמה לאידיאל, יותר נכון, אם רק נביא לידי גילוי את האידיאל של העבודה, נוכל להירפא מן הנגע אשר דבק בנו, נוכל לאחות את הקרע, שנקרענו מעל הטבע. העבודה היא אידיאל אנושי גדול של העתיד, שמש מרפא'.

א.ד. גורדון הניח את היסוד לתרבות העבודה בישראל, כלומר לתרבות, שיסודה הנושא הוא - העבודה והעם העובד. אולם אם שומה על העובד להיות נושאה של תרבות העם, אזי הכרחי הוא שמקורות התרבות של העם יהיו פתוחים לפניו; אסור שהתרבות תהא קניינם או זכיונם של העשירים. היא צריכה להיות קניינן של השכבות הרחבות של העם העובד. בהעמידו את הדרישה הזאת, חידש א.ד. גורדון מסורת עתיקה של ישראל. אצלנו היתה התרבות תמיד קניינו של העם  וגם היהודי הדל ביותר בעיירה היהודית נמנה למעשה עם חברי אחד מחוגי הלומדים, שהיו מתכנסים בשבתות או בערבים, כדי ללמוד חומש עם רש"י, "עין־יעקב", מדרש או דף גמרא.

תפיסתו של גורדון, שאסור שתהיה בארץ ישראל החדשה מחיצה בין העם העובד ובין המשכילים, באה לידי ביטוי נמרץ וחותך בעמדה שנקט בויכוח על הצורך, על התועלת או על הנזק שבאוניברסיטה העתידה לקום, שהתנהל בציבור הפועלים שנים רבות לפני שהוקמה האוניברסיטה העברית. פועלים הרבה ראו באוניברסיטה סכנה ליישוב, וליישוב העובד במיוחד; שכּן היא עלולה למשוך  פועלים מן העבודה אל ספסל הלימודים ואל המקצועות האינטלקטואליים, החופשיים שבעיר. אך גורדון כתב, מתוך תפיסה רחבת־הלב : ' איזו תעודת עניות לרעיון העבודה ! מה ערכו ומה כוחו, אם אוניברסיטה עברית דוחקת את רגליו ?!"


אני קורא את הדברים ומרגיש צורך לצבוט את עצמי ( תרגום לא הכי מוצלח של ביטוי מאנגלית feel the need to pinch myself  ) - האם הדברים אמיתיים ? מה להם ולהיכן שהגיעה האנושות ב2021 ? והתשובה היא : המזל הוא  שיש הרבה דברים שאני לא מבין.

שבת שלום

     ג'ף



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה