רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 4 במרץ 2021

אלו דברים לשבת פרשת כי־תשא תשפ"א

 בערוב ימיו טען אברהם יהושע השל שיש שאלה אחת שהיא השאלה החשובה ביותר  העומדת בפני בני דורו.

                                                                                                                                                                                                                          Who is man  ?
מי הוא אדם ?
שאלה מוזרה במקצת, אני יודע.
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ מספר סיפור באחד המקומות על דודו שנסע ברכבת ועיין בספר.
שם הספר : "מדוע אש בוערת ?"
האדם שישב מול הדוד ברכבת תהה : "איזו מין שאלה זאת ? אם לא תדליק אש, היא לא תבער; אם תדליק למה שלא תבער ?*
אין בזה חידוש, נדמה לי, שהפילוסופיה שואלת שאלות ממין זה.
כל זה מעורר עוד שאלה. מה מקומן של שאלות בכלל בשיח הציבורי ?
השל בהרצאה שנשא ב1968 בפני סטודנטים בקליפורניה הבחין בין שני סוגים של שאלות.
שאלות שנובעות מפחות מדי מידע מצד אחד מול שאלות שנובעות מיותר מדי מידה מן העבר השני.
"מה השעה ?" היא שאלה מן הסוג הראשון. איני יודע מה השעה אז אני שואל.
מי הוא אדם ? היא שאלה מן הסוג השני, יש לנו הרבה מידע, ממקורות שונים, חלקים ממנו סותרים זה את זה.
האדם מטיבו על פי השל הוא יצור שנתון במבוכה.
הספר, אגב, טרם תורגם לעברית.
כ"שירות לציבור" - סוג של - אביא כאן שתי פסקאות קצרות מתוך הספר, אחריהן התרגום שלי לדברים:

"A question is due to knowing too little, to a desire to know more; a problem is often due to knowing too much, to a conflict between opposing claims of knowledge. A question is the product of curiosity, a problem reflects an embarrassment of knowledge."

A J Heschel, Who is Man ? Stanford U Press, p. 2

המשפט הראשון מופיע בגוף הטקסט לעיל, השני הוא : שאלה היא תוצר של סקרנות, בעיה משקפת מבוכה של ידע

"We are concerned with the problem of man because he is a being afflicted with contradictions and perplexities, because he is not completely a part of his environment. A good horse, properly cared for, lives as a part of his habitat and is unencumbered with problems. In sharp contrast, man is a problem intrinsically and under all circumstances. To be human is to be a problem, and the problem expresses itself in anguish, in the mental suffering of man."

Ibid.

   טרודים אנחנו בשאלת האדם כיוון שהוא יצור הסובל מסתירות ומתמיהות, כיוון שאין הוא חלק מהסביבה שלו במלוא מובן המילה. סוס טוב, שמטופל כדבעי, חי כחלק מבית גידולו ואינו טרוד בבעיות. בניגוד לכך באופן בולט, האדם הוא בעיה מטיבו ובכל מצב. להיות אנושי פירושו להיות בעיה, והבעיה באה לביטוי בעגמת נפש, בסבל המנטלי של האדם.

שתי הפסקאות כאמור מהספר מיהו אדם ? הוצאת אוניברסיטת סטנפורד ( אנג) בעמ' 2 

אין הדברים לעיל כמובן ממצים ואם נזכה נמשיך העיון המשותף בספר הזה בהמשך הדרך

שבת שלום
    ג'ף


*ראו Simple Words, ספר של הרב עדין שטרם פורסם בעברית, הוצאת Simon & Schuster  עמ' 207

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה