רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 10 באפריל 2024

אלו דברים לשבת תזריע תשפ"ד

 

הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ זצ"ל הביט בי ובעיני תלמידים נוספים שישבו סביב שלחן יחד עימו בישיבת מקור חיים בשכונת מקור חיים בירושלים ועם נצנוץ בעיניים אמר:

"היהדות זה לא 'ביג דיל'. בסה"כ צריכים לדעת ארבעה- חמישה ספרים וזהו. התנ"ך, המשנה, הגמרא, שלחן ערוך והזוהר"

היה זה לפני למעלה מארבעים שנה ואני מצטט מהזיכרון.

נזכרתי בסיפור הזה כי לאחרונה לנוכח האירוע המטלטל שאנו עוברים, כרבים, אני מחפש נקודות אחיזה.

אחת מנקודות האחיזה שכאלה הן "מילים". מילים שאני מכנה "טקסטים מכוננים".

השבוע מצאתי את עצמי מעיין בפרק ד לספר בראשית בסיפור "הרצח הראשון בהיסטוריה". ראו שם פסוקים א- טז.

לפני כחודש מצאתי עצמי מעיין בדברים שאמר יהודי חכם שחי בארץ ישראל, בגולן, במאה השנייה לספירה, רבי אלעזר הקפר שמו.הוא זה שאמר, בין השאר, ש"הקנאה והתאווה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם" ( אבות פרק ד כא ולפי גרסה אחרת כח ).

פרקי אבות כידוע הוא ספר גדוש בחכמה. חכמה שאנו בכוונה או שלא בכוונה מתעלמים ממנה. כך ההוראה הראשונה מפי חז"ל במסכת זו, אומרת: "הוו מתונין בדין."

ואידך זיל גמור - המשך בלי נדר יבוא.

לסיום  - קטע מדברי הרב עדין על פרשת השבוע.

"התקנה לעניין הצרעת היא שאדם יוציא את עצמו מתוך ההגדרות; ואכן זה הוא חלק גדול ממה שבאמת קורה בפרשת המצורע. המצורע לא הולך לרופא כדי להתרפא; תיקונו בא מזה שזורקים אותו מחוץ למחנה, מחוץ לסביבת בני אדם, מקסימום עם עוד מצורע אחד. וכל זה כדי שישב לגמרי לבד ויתהה על עצמו."*

אני יודע שהקטע לעיל הוא קצר וכשלעצמו אניגמטי ( תמוה וחידתי ). כדי לעמוד על מלוא משמעות הדברים יש לראות את הפסקה שבאה אחריו. אבל אמרתי בעבר ואני חוזר ואומר הספר "חיי עולם" ( שיחות על פרשת השבוע ) הוא "ספר חובה לכל בית". מי שבידם הספר וחפץ ליבם יעיינו בהמשך הדברים שם. ומי שאין לו עדיין הספר ומאד רוצה... יפנה אלי בפרטי ואשלים, בלי נדר,  החסר.

שבת שלום

   ג'ף

*הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 235

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה