רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שישי, 10 ביוני 2011

אלו דברים לשבת פרשת בהעלותך תשע"א

"I was feelin' kinda lonesome and blue,
 I needed someone to talk to."
 Bob Dyaln in "Talkin' World War III Blues"

"הרגשתי די לבד ומדוכדך
 הייתי צריך מישהו לדבר איתו."
בוב דילן ב"מדברים מלחמת העולם השלישית בלוז"

סיפור אודות רבי זוסיא מאניפולי, מובא בספרו של א.י.השל על יהדות מזרח אירופה שאבדה בשואה, "לה' הארץ", The Earth is the Lord's.שמו של הספר ולא ברור לי אם הוא  תורגם לעברית.
רבי זוסיא החל ללמוד אחת המסכתות של הגמרא. כעבור יום שמו לב תלמידיו שהוא עודנו "אוחז" בעמוד הראשון. הניחו התלמידים שנתקל הרב בקטע קשה והוא חוכך בדעתו כיצד לפתרו. חלפו עוד כמה ימים,ורבי זוסיא עודנו אוחז באותו העמוד, השתוממו התלמידים אך נרתעו מלשאלו לפשר הדבר. לבסוף הרהיב אחד התלמידים עוז בנפשו ושאלו: מדוע אינו מתקדם לעמוד הבא. השיבו רבי זוסיא: כל כך טוב לי כאן, מדוע לעבור הלאה ?*
נזכרתי בסיפור הזה, בבואי לעבור בעיונים שכאן מהפרק הראשון לפרק השני בחיבורו של מ. בובר , "דרכו של אדם על פי תורת החסידות." הפרק הראשון עסק, כזכור, בשאלת הקב"ה אל האדם :  "אַיֶּכָּה ?". בניגוד לרבי זוסיא אינני מרגיש "טוב" בפרק הראשון הזה, מצד אחד, אך בהחלט אני מרגיש שלא מיציתי, את מה שיש לשמוע ולהשכיל מתוכו. נכון יהיה, אבל, להתקדם הלאה.

והנה דברים של בובר מתוך הפרק השני, שכותרתו "הדרך המיוחדת":

"עם כל אדם בא חידוש לעולם, משהו ראשון ויחיד שעוד לא היה כמותו. לפי תורת החסידות חייב כל אדם מישראל לידע ולכוון בדעתו שהוא יחיד בעולמו בבחינתו, ועדיין לא היה בעולם כדומה לו, שאילו כבר היה כמותו בזה העולם שוב לא היה צורך בו שיבוא ה ו א לעולם. כל אדם בריאה חדשה הוא, ועליו לתקן את מידתו בזה העולם. ובאמת , לפי שאין בני-אדם נוהגים כן, הם מעכבים את ביאת הגואל. הדבר שהוא יחיד ומיוחד  בכל אדם ואין כמותו בשום אדם אחר, אותו חייב האדם לפתח ולהביאו לכלל מעשה, ולא שיחזור על מה שכבר עשאו אדם אחר, ואפילו הוא גדול שבגדולים."**

אחד המסרים המרכזיים בהגותו של א.י. השל  הוא שהאדם איננו לבד. כנגד רוח הנכאים שנובעת מ"בדידותנו המזהירה",בדידות שדילן נתן לה ביטוי בשיר שמתוכו הבאנו את שורות הפתיחה לאלו דברים - השל הצהיר על עמדת אבותיו. בהמשך הבית של השיר "מדברים מלחמת העולם השלישית בלוז", המספר ממשיך ומספר, שכדי לדבר עם מישהו הוא מתקשר לשעון הדובר, "כדי לשמוע קול כלשהוא".  "עם הישמע הצפצוף תהא השעה שלוש. עם הישמע הצפצוף תהא השעה שלוש." כך האזין המספר בשיר של דילן למשך שעה ואז ניתק. כשקראתי השבוע, באוטובוס בדרך לעבודה, את פרשת בהעלותך, נזכרתי בשורות הנ"ל של דילן, דווקא מכיוון שהרגשתי,בזכות ריבוי המקצבים שבפרשה, להיפך, יש אכן עם מי לדבר, מישהו מדבר אלינו.

אלוהים מבקש את האדם.טען השל. 
זוהי , אליבא דידו כל התורה כולה, על רגל אחת.

                             שבת שלום
                                   ג'ף

* א.י.השל, "לה' הארץ, העולם הפנימי של היהודי במזרח אירופה", (באנגלית בהוצאת ג'ואיש לייטס,ההוצאה הראשונה היתה ב1949, המהדורה של ג'ואיש לייטס, מ2001,) הסיפור בתרגום חופשי שלי לעברית, בעמ' 50 לספר.
**מ.מ. בובר "דרכו של אדם על פי תורת החסידות", מוסד ביאליק, הדפסה שנייה 1964, בעמ' 16-15  , הסיפורים והאמרות החסידיים, שדבריו של בובר מתייחסים אליהם  - ברשומות הבאות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה