רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 28 ביוני 2011

אלו דברים לשבת ראש חודש תמוז ופרשת חוקת תשע"א



ישנם אירועים שאסור לעבור עליהם לסדר היום. במיוחד בבלוג ששם לו מטרה לעסוק בעניני אקטואליה בראי  פרשת השבוע.

אני מתכוון למחאה סביב עיכובו או מעצרו של הרב דב ליאור. רבני הממסד של הציונות הדתית יצאו נגד המעצר הזה בטענות של רדיפה לא מוצדקת ובנימוק שיש בו פגיעה מיותרת בכבודו של רב בישראל. כבודם של רבנים הוא ערך חשוב. כבודם של כלל בני האדם, באשר הם, הוא ערך לא פחות חשוב. יש חשש ממשי שהספר "תורת המלך", שהרב ליאור נתן לגביו הסכמה, לא רק פוגע בכבודם של בני אדם שאינם יהודים אלא אף מסית לגזענות. חשש זה חובה לחקור וככל שקיימת הסתה לגזענות יש להלחם נגדה מלחמת חורמה. הטענה שמדובר בעיון "תאורטי בעניני תורה" אינה יכולה לעמוד כנגד החשש להסתה לגזענות. התורה שאני למדתי אינה מסיתה לגזענות. נקודה. בדיוק להיפך !

אינני יודע אם הרב דב ליאור עבר איזו שהיא עברה. בשביל זה יש משטרה, פרקליטות ובתי משפט. ועם כל הביקורת שיכולה להיות כלפי כל אחד מהמוסדות השלטוניים הללו, הרי ידועה אמרתו של רבי חנינא סגן הכהנים בפרקי אבות (ג/ב) "הוה מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו".

אגב, אני חושב שהתורה היא מעל לחוק במדינת ישראל ובכל מקום אחר עלי אדמות. אני גם חושב שאם מדינת ישראל לא תהיה מדינה דמוקרטית אין לה תוחלת וימיה יהיו לצערי הרב ספורים. אין סתירה בין שתי האמירות הנ"ל מהסיבה הפשוטה ששתיהן מתיחסות למישורים שונים של אמת ושל מציאות. לעליונותה של התורה ולריבונותה של הקב"ה על העולם אין נפקא מינא לדינא למול החוק כפי שהוא היום במדינת ישראל במישור המעשי ובמישור המחייב כל אחד מאתנו בפועל. במישור המעשי - כולנו כאחד, כפופים לחוקי המדינה בלא שכלל זה יפגע בכהוא זה בעליונותה של התורה במישור האידאי. למי שהדברים אינם מובנים אשמח להרחיב בהזדמנות. מלבד השוני במישורים יש להוסיף ולהבהיר את הדבר הבא : התורה כפי שאני למדתי מרבותי, היא תורה המצווה אותנו לכיבוד האדם באשר הוא נברא בצלם אלוהים, כל אדם ללא הבדל דת מין וגזע.(ראו בהרחבה על כך בכתביו של אברהם יהושע השל). אין זכויות יתר לעם היהודי ונבחרותו באה לידי ביטוי בחובות יתר שהוא נושא בהם.

לאחרונה הצטרפתי לכמה רשימות מייל של רבנים אורתודוקסים מארצות הברית. אתמול הגיע לתיבת הדואר שלי דבר תורה לפרשת חוקת של רב בשם מרק ד. אנג'ל. כותרת דבר התורה היא : "שמירה על טהרה ויושרה". הרב אנג'ל מתייחס לכך שהכהן שמכין את  אפר הפרה האדומה המטהרת מטומאת מת הוא בעצמו נטמא." יכולים היו" אומר הרב אנג'ל "אלו העסוקים בהטהרות אחרים  - לרום לבבם - ועל מנת לקדם פני התופעה הזאת צוותה התורה שהעיסוק בטהרת אחרים מטמא את המטהרים". בהמשך מספר הרב על תופעה שנתקל בה - כאשר הכח הנתון בידי רבנים העוסקים בגיור עלול להשפיע לרעה על התנהגותם כלפי המתגיירים. "טומאת המטהרים באפר פרה אדומה באה ללמדנו" אומר הרב "צניעות לכל מי שנקרה בדרכו למלא תפקיד בעל שררה". לדבר התורה שהיא באנגלית עיינו ב
http://www.jewishideas.org/angel-shabbat/maintaining-purity-and-integrity-thoughts-para
מלבד הנחייתו של מיכה הנביא (ו/ה) : "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוהיך", הזכירו לי דברי הרב אנג'ל  את הסיפור הבא על הרבי  מקוצק :

"חסיד אחד שאל בעצתו [של הרבי מקוצק ] על דבר שידוך, ורבינו לא השיבהו דבר ברור. והפציר בו. אמר לו  רבינו: אל תחשוב שאם בא אחד לשאול עצה עולים אנו השמיימה ופותחים את הפנקס לראות מה כתוב שם. הלא זו עזות. אך הענין הוא כשבא אדם לשאול עצה באים אנו לכלל גאווה, ואז מוכרחים אנו לעבוד לבטל את הגאווה ואחר כך לראות על פי דין תורה ועל פי יושר, ואז נוכל ליתן לו עצה. אבל באופן אחר אי אפשר ליעץ."

                                                           שבת שלום וחודש טוב
                                                                        ג'ף



הסיפור על הרבי מקוצק לקוח מספרו של פנחס שדה "איש בחדר סגור לבו שבור ובחוץ יורדת אפלה", הוצאת שוקן 1993, עמ' 98

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה