רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 19 בספטמבר 2011

אלו דברים לשבת פרשת ניצבים תשע"א


מבקר הספרות האמריקאי , הרולד בלום, העיר פעם, שכשמביטים מקרוב בשירת וולס סטיבנס, ניתן לראות לעיתים את דמותו של וולט ויטמן ניצב מאחורי הקלעים. על אותו משקל: כשקוראים את דברי אברהם יהושע השל ניתן לעיתים קרובות להבחין בדמותו של הרבי מקוצק ניצב מאחוריו.
השפעתו של הרבי מקוצק על השל, מפורשת בביוגרפיה שלו (כרך ראשון) וכן בשני הספרים האחרונים שלו - שעסקו בתורת הרבי מקוצק. דמותו של הרבי מקוצק מופיע בין השיטין לאורכה ולרחבה של עבודתו של השל במהלך חייו.
מי היה הרבי מקוצק ומה המסר שלו לימינו ?
הספר האחרון של השל, שבאנגלית, נקרא: A Passion for Truth "התשוקה לאמת" או "החתירה לאמת", עוסק כולו בשאלה הזאת.
בטרם אביא מפסקאות הסיום של הספר, אני מבקש להעיר, כי הרקע לדברים אלו, הוא בפסקה הפותחת של פרשת השבוע, פרשת ניצבים.
"אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוהיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושוטריכם כל איש ישראל"
הרב בני לאו  אמר לאחרונה  כי הוא מבקש להיות שופר לירמיהו הנביא. כל דור ודור זקוק לשמוע את דברי ירמיהו. על אף שדברי נביאי ישראל לא נאמרו לשעתם בלבד, וניתן לקרוא אותם בכתובים, ישנה חשיבות שדבריהם וחייהם, ימצאו ביטוי חי מפי דמויות החיים בכל דור ודור. כשאני נוסע באוטובוס, בקו 58 מירוחם לבאר שבע, כשאני מביט סביבי ברחובה של עיר, חשוב שאבחין מפעם לפעם, ב"עקבותיו של הקב"ה", עקבות המצויות גם , אי פה אי שם, בדמויות חיות מסביבנו.

על החיבור בין עבר והווה, אמר השל, את הדברים הבאים במאמרו "פקוח נשמה, מכבשונה של ההויה היהודית" :
"ימות העבר וימות ההווה אחוזים זה בזה. לא תתכן אהבת ישראל, אם לא נתהלך את הדורות שחוללו אותנו, ולהפך: ללא אהבת היהודים שבדורנו, ואף הפוחזים והריקים בכלל, לא נזכה להתקשר לישראל שבעבר. אחדות כל הדורות ואחדות כל בני הדור תלויות זו בזו. עלינו להתהלך את ישעיה הנביא, ר' יוחנן בן זכאי, הרמב"ם והבעש"ט, כשם שעלינו להתערב עם אלה החיים אתנו היום."
ולפסקאות הסיום מתוך הספר "החתירה לאמת" (תרגום חפשי שלי - ג'ף) :

"בעולם המכיל כל כך הרבה הבל, הקוצקר ממשיך להיות ניצב בפנינו כנשמה לוהטת בתשוקה לאלוהים, נחוש בדעתו שלא ליתן לדבר לעמוד בינו לבין קונו. במאה התשע עשרה, היה הוא דמות ענק, יגון בודד לצד הוד והדר. עם זאת , רוחו, ה"מבטא" שלו, הם של העידן שלאחר אושוויץ.
אנחנו נזכרים בו עוד, ברבי מנדל מקוצק. לא נמלט הוא מאתנו על ידי מותו. להט ברקו קיים עוד. מילותיו זורקות להבות כל עוד הן באות בחוגנו. הן לוהטות. מי יכול לשאתן ? הן מועילות לרבים מאתנו להשיל מעלינו המסכות שלנו, היומרות והקנאות, הרעיונות המעוותים שלנו, ואז תקרב לראשיתה הגאולה המשיחית.
מה השאיר אחריו הקוצקר ? ספרים לא פרסם, רשימות לא השאיר מאחוריו, מה שכתב שרף. עם זאת , לימד אותנו הקוצקר, לעולם לא להפרד מן האמת, כיוון שהקב"ה צוחק בפני אלו הסבורים שהשקר הוא בלתי נמנע. הוא אפשר לנו גם, לעמוד בפני היגון ולשרוד. האמת חיה, דרה לה אי שם, ללא ליאות. והאנושות כולה, נדרשת לשחררה."

                                                שבת שלום
                                                      ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה