רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 19 באוגוסט 2012

אלו דברים לשבת פרשת שופטים תשע"ב



הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ פותח את דבריו על פרשת שופטים בספר "חיי עולם" (הוצאת מגיד/ שפע) בעמ'  415, בדרשה של רבי נפתלי מרופשיץ :

"האות ת' של 'תמים' בפסוק 'תמים תהיה עם א-להיך' (דברים יח,יג), היא ת' רבתי מוגדלת. רבי נפתלי מרופשיץ - שידוע היה כמי שמתלוצץ על חשבון עצמו ועוד יותר על חשבון אחרים - אמר פעם, שהסיבה לכך היא שיהיה בתוכה מקום לכולם; שאף אחד לא ירגיש גדול מכדי להכנס לתוך התמימות הזאת."

נזכרתי בדברים האלו, כאשר באישון לילה, הגעתי, איכשהו לקליפ די ידוע שלהלן מלפני כמה שנים, שבו על במה אחת התקבצו כמה "גדולים" לשיר שיר לאפריקה.



בהמשך דן ומרחיב, הרב עדין, בטיבה של התמימות. נביא קטע אחד מדבריו, ולבסוף נחזור בעקבות הרב עדין לרבי נפתלי.

"כאשר אדם מאבד את היכולת לראות דבר חדש ולומר: 'אני הולך איתו', בין אם זה קורה לו מצד עצמו, בגלל החברה בה הוא חי או בגלל החינוך שקיבל - הוא נמצא במקום בו יש סם המוות, שמרעיל את כל חייו; הוא לעולם לא יוכל עוד לראות את הדברים בצורה ישרה. וזה קורה לאנשים: הם מגיעים למצב בו הם מניחים שמאחורי כל חיוך מסתתרות מחשבות נבזיות. הם מאבדים את היכולת הפשוטה, כשבאמת יש דבר טוב, להכיר בו ולקבל אותו.
ואולם גם להיות תמים זה קשה. אולי לא בשביל אדם שמעולם לא היו לו אכזבות עם בני אדם; לאדם שאף פעם לא בעטו בו מאחורנית, קל יותר להתייחס לאנשים לפי פרצופיהם, הוא מרגיש את עצמו הרבה יותר נוח עם הבריות, ואם מישהו מחייך אליו, אז הוא מחייך בחזרה. הבעיה קיימת בעיקר אצל אלה שכבר נתקלו בכל מיני דברים, והם בכל זאת צריכים ללכת בתמימות וזה לא פשוט. חלק ממה שאנשים לומדים במהלך חייהם, לטוב ולרע, הוא שהעולם הוא מורכב, ולא כל דבר תוכו כברו, ולהפך. ועל אף הצורך להלך בתמימות, גם זו חוויה שצריכים ללמוד: אמנם לא כל מה שנראה דוחה מבחוץ דוחה גם מבפנים, ולא כל מה שנראה מפחיד, באמת צריך להפחיד אותי; אך גם להפך: לא כל דבר יפה הוא באמת יפה כפי שהוא נראה. אלא שלפעמים, לאחר שאדם קלט שאסור לקבל כל דבר בתמימות, הוא כבר לא מסוגל לקבל שום דבר באופן הזה." (שם עמ' 418)

בסיום דבריו בחלק הזה אומר הרב שטיינזלץ:
"התחלתי באמרתו של של רבי נפתלי מרופשיץ על הת' של 'תמים תהיה עם א-להיך', שלפעמים נדמה לי שאני כבר איש גדול; לילדים זה טוב שהם שומעים תקיעת שופר ועיניהם מלאות דמעות, אבל איש גדול כמוני , איש חכם שלמד כל כך הרבה על התקיעות, אני יכול לעשות דבר כזה ?! אולם מה שר' נפתלי מרופשיץ אומר זה שאפילו לאיש גדול כזה - יש מקום להיכנס לתוך התמימות, וזה חלק ממה שמוטל עליו לעשות." (שם עמ' 421-420).
 
                                      שבת שלום
                                          ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה