רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 13 בדצמבר 2012

אזהרת מסע (לבחירות ולא רק)



בעקבות דברי ליברמן על מוצאן המשותף של שלי יחימוביץ, זהבה גלאון וציפי ליבני, ועל רקע קביעתו  של כבוד השופט  רובנישטיין בדבר פסילת מודעות בחירות גזעניות של מפלגת עוצמה, נדמה שיש לחזור על האזהרה הבאה, שמופיעה בפסיקה הישראלית ושמקורה בדברים של שופט אמריקאי דגול בעל השם הנפלא "יד מלומדה" (זה התרגום - ו"שמו בישראל" הוא LEARNED HAND) :


"אין בכוחם של ערכי היסוד לעצור את הידרדרות החברה. לא לשם כך הם נוצרו. רק הכוחות הפנימיים של החברה יכולים למנוע את הידרדרותה. רק עמידה מתמשכת ובלתי מתפשרת על ערכי המוסר הנצחיים של האנושות יכולה למנוע את הידרדרות החברה.
חירות, שיוויון, צדק אינם רק ערכי יסוד; הם גם מושגי יסוד הקודמים לשיטה משפטית וקיימים מעל ומעבר לה. כל עוד קיימים ערכים מוסריים אלה בלבבות בני אדם, הם ימנעו את הידרדרות החברה והשיטה המשפטית, אך אם אלה אינם קיימים, כדברי LEARNED HAND, אין בכוחם של חוקה, חוקים ובתי משפט להצילם "

 


הדברים הם מתוך מאמר של פרופ' ג' פרוקצ'יה, "הערות בדבר שינוי תוכנם של ערכי היסוד במשפט", עיוני משפט, כרך טו (תש"ן), עמ' 377, בעמ' 383-382, וצוטטו בפסקי דין שונים של בתי המשפט בישראל.



"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה