רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 25 בדצמבר 2012

אלו דברים לשבת פרשת ויחי תשע"ג











פרשת ויחי ידועה כ"פרשה סתומה". בספר התורה אין כל הפרש - לא בסוף השורה - בין הפרשה הקודמת ל"ויחי" - תחילת הפרשה שלנו השבוע  - ולא באמצע השורה. הצורה מעידה או מרמזת על התוכן במקרה הזה. וראו רש"י על אתר.
אביבה זורנברג - גוטלייב, בספרה (באנג') על ספר בראשית מציגה את יעקב אבינו , בעקבות פרשנים חסיידים כ everyman, קרי "כל אחד מאתנו". זאת אומרת שלצד "תפקידו הלאומי הרם" שממלא דמותו של יעקב אבינו, ישנו מקום להתבונן בו גם כאדם, כבעל וכאב שחי חיים מלאים התמודדויות במישור האישי והמשפחתי, תחומים שקרובים יותר למרביתנו מאשר הזירה הלאומית הגדולה.
 אחד ממורי זורנברג, הרב דניאל אפשטיין, מזכיר באחד מהרצאותיו שניתן לראות ברשת, את דברי פרנץ רוזנצוייג שפרשת שבוע דומה לאיגרת אישית-שבועית של הקב"ה אל כל אחד ואחת מאתנו.
חשבתי על כל הדברים הנ"ל בעקבות השיר שלהלן. שיר אהבה מצד אחד אבל לא רק שיר אהבה. ג'ואן באז מבכה את סוף הקשר הרומנטי בינה לבין בוב דילן במישור אחד, לצד קינה על נטישתו את קדמת הבמה של שירת המחאה בתחילת שנות הששים בארצות הברית.
אני חי מספיק זמן בארץ להתייחס בציניות "הראויה" להרבה תופעות שמקורן מעבר לים, לרבות לשיר הזה שלפנינו. ועם זאת , עודני מזהה את גרעיני התום, שכל ציניות מנסה לשווא לכסות באבק דרכים.
אחת המשימות של האדם, כפי שלמדתי מאברהם יהושע השל, אחד ממקורות המשמעות שלנו הוא עצם המאבק באבסורדיות.
לא למותר לציין , שלקראת סוף השיר מביאה באז מדבריו הידועים של רבי טרפון בפרק ב' משנה כ' פרקי אבות (מהדורת אבי חי, בעריכת אביגדור שנאן), הגם לא בשמו.

                      שבת שלום
                            ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה