רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 13 במאי 2013

אלו דברים לשבועות תשע"ג






לכבוד חג מתן תורה "אלו דברים" "מתמזג" עם ה"בלוג האחות" שלו "לה' הארץ". להלן הפוסט היומי מ"לה' הארץ". אקדים הערה כי  החלק השני של ספרו של השל "אלוהים מבקש את האדם" מוקדש כולו לנושא ההתגלות. ראו גם ספרו של דרור בונדי "אַיֶּכָּה" (הוצאת שלם, ירושלים, התשס"ח)  בייחוד פרק ה שם ("מסורת של התגלות של מסורת" ).



"מעבר למסתורין" פסקה מתוך פרק 20: ל"אלוהים מבקש את האדם" להשל "הפרדוקס של מעמד הר סיני"



המסתורין עומד בין אלוהים לבין העם. העם שעומד למרגלות הר סיני נתקף יראה יתרה. הם מזדעזעים ועומדים מרחוק. אך מעבר למסתורין שוכנת המשמעות, מעבר לערפל נוגה אור. משום כך יכול משה לגשת 'אל הערפל אשר שָם האלוהים' (שמ' ב 17).
חביונו הגמור של אלוהים לא מש מתודעתו של האדם המקראי. הכרה זו היא שמבהירה את המשמעות הטרנסצנדנטית של דבר ה'. רצונו של אלוהים, רצון ברור שאינו משתמע לשני פנים, אינו נחות ממסתורין כי אם נעלה עליו. יש משמעות מעבר למסתורין. זהו הטעם לגיל שבנו , הממלא אותנו באופן מוחלט.
      ה' מלָך תגל הארץ
      ישמחו איים רבים
      ענן וערפל סביביו
      צדק ומשפט מכון כסאו
      (תה' צז 2-1)

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצ'  מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ'  155



The mystery stands between God and the people. The people at Sinai are overawed; they tremble and stand far off. But beyond the mystery is meaning, beyond the 'the deep darkness' is light, this is why Moses was able to draw near to ' the deep darkness where God was' able to enter ' the cloud' (Exodus 20:21; 24:18).
The extreme hiddenness of God was a fact of constant awareness to the Biblical man. It is this awareness that makes clear the transcendent meaning of the Divine word: The clear unambiguous will of God is not lower but higher than the mystery. There is meaning beyond the mystery. This is our reason for ultimate rejoicing :
            The Lord reigns; let the earth rejoice;
            let many coastlands be glad
            Cloud and deep darkness are round
                                              about Him;
            righteousness and justice are the
            foundation of His throne.
                                            Psalms 97:1-2

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, pp. 193-194

      חג שמח !
         ג'ף

3 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. עיין בספרו של הרב ביגמן, "יודוך רעיוני" (למשל בפרשת יתרו ובפרשת כי-תשא ועוד) שם הוא נותן, בעקבות ר' נחמן מברסלב, משמעות אחרת לערפל - הערפל הוא לא משהו בין האדם ובין ה', לא משהו שמעבר לו נמצאת המשמעות, אלא משהו שהאלוהים נמצא בתוכו - המשמעות היא בתוך הערפל, בתוך המבוכה, ולא מעבר לו, ואכמ"ל.

    השבמחק