רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 10 במרץ 2016

אלו דברים לשבת פרשת פקודי תשע"ו


The insecurity of freedom is a bitter fact of historical experience.

A.J. Heschel, Religion in a Free Society, in The Insecurity of Freedom, FS&G, p. 18

חוסר יציבותה של החירות היא עובדה היסטורית מרה*

- א. י. השל ^

עת מבוכה היא לישראל, ולעולם כולו. ואולי לא. אולי כל העתים הן עתים של מצוקה ומבוכה והדבר תלוי בעיני המתבונן ובגילו. וראו קהלת ודברי ישעיהו ליבוביץ שבהמשך.
על כל פנים, אני חש את המבוכה לאחרונה, בעיקר בעקבות מערכת הבחירות ההזויה שמתרחשת בימים אלה בארה"ב. אני לא רגיל לצטט את ה"עוכר ישראל" נועם חומסקי אבל הוא אחד ההוגים שמצביע על הסכנות בנשיאותו של דונלד הטראמפ  אם תתממש ( ראו ברשת) . ניחא.
ונעבור לפרשת השבוע. 
אבל השבוע יש לי קושי גם עם פרשת השבוע, או ליתר דיוק עם דברי כב' הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על הפרשה בספרו החשוב "חיי עולם". אומר כב' הרב, בין השאר,  " מסתבר, שההרגשה שמביאה את האדם להקריב קורבנות היא כנראה מהותית למין האנושי" (עמ' 196 שם).
עוד נקודה - עבורי  - לתימהון.
ומתוך המבוכה והתימהון, עיינתי במאמר הנ"ל של השל ומצאתי בו כמה משפטים "שהרגיעו" אותי. הרגיעו אותי כי אותם הבנתי, או אני חושב שהבנתי, ובהם אני רואה סימני דרך להמשך. לאותו המשך שרבי טרפון מדבר עליו כשהוא אומר "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בן חורין להבטל ממנה. (אבות ב ,כא)
אומר השל :

Perhaps this is what our religious traditions must teach the contemporary man: to stand still and to behold, to stand still and to hear.
A.J. Heschel, Religion in a Free Society, in The Insecurity of Freedom, FS&G, p. 18
אולי זוהי משימתן של המסורות הדתיות : ללמד את האדם בן התקופה הזאת לעמוד דום ולהתבונן. לעמוד דום ולשמוע 
ובהמשך:

Mankind will not perish for lack of information; it may collapse for lack of appreciation.
A.J. Heschel, Religion in a Free Society, in The Insecurity of Freedom, FS&G,  p. 21

האנושות לא תרד לטמיון עקב מחסור במידע; היא עלולה להתמוטט כתוצאה ממחסור בהכרת הטוב 
יש כמובן עוד הרבה מה לומר, ועוד הרבה לעיין במאמר הנ"ל כבכל כתבי השל וכו'.

לסיום, ראו נא להלן שיחה שנתקלתי בה השבוע; שיחה שי. ליבוביץ נתן ב 9.3.1994 בנושא "אמונתו של עגנון". אני מקווה שברשומות שתבואנה נוכל להתייחס לשיחה הזאת ובכלל לקשרים שבין יצירתו של ליבוביץ לבין יצירתו של השל.

 חודש טוב
ושבת שלום

ג'ף


*תרגום מילולי היה מחייב  לומר "חוסר ביטחונה"  של החירות ולא "חוסר יציבותה". הבעייתיות האינהרנטית של תרגום היא מן המפורסמות ואכמ"ל

^א.י. השל, "דת בחברה חופשית", בקובץ "חוסר הביטחון של החירות", ( טרם פורסם בעברית ) עמ' 18. אחדים מן המאמרים בקובץ זה פורסמו בעברית בקובץ "אלוהים מאמין באדם" בעריכת דר' דרור בונדי. המאמר "דת בחברה חופשית" אינו ביניהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה