רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 9 ביוני 2016

אלו דברים לשבת פרשת נשא ולחג שבועות תשע"ו



לצד כמה טעויות שעשיתי בתקופה האחרונה, עשיתי גם כמה דברים נכונים.
זוהי דרכו של עולם.
פעם יכולת לסמוך על "דרכו של עולם".
לאחרונה נדמה שדברים השתנו.
תוך כדי...מעניין, אחד השירים של דילן מהשנים האחרונות נקרא Things have changed. עוד אחד נקרא World gone wrong.
התת- מודע שברקע, וסימן להשפעתו של בוב...
אגב "דרכו של עולם", אני מבקש להביא כאן שני טקסטים של השל, לכבוד שבת ולכבוד חג מתן תורה. תחילה אביא את הטקסט לכבוד שבועות, ולאחריו הטקסט "לכבוד שבת".

לכבוד חג מתן תורה

מדובר בפסקה הפותחת לחלק השני של ספרו של השל "אלוהים מבקש את האדם",כותרתו של  החלק השני היא "התגלות", כותרת הפרק הראשון בחלק זה ( פרק 17 לספר ) היא "רעיון ההתגלות", וכותרת הפסקה הפותחת לפרק זה היא: " האדם עם תורה".

"למן היום שהזדעזנו מקולו של ה' בהר סיני איננו מה שהיינו קודם לכן; הנסיגה לתקופת טרום מעמד הר סיני חסומה בפנינו לנצח. אכן נפל דבר חסר תקדים. אלוהים גילה לנו את שמו, ואנו נקראים על שמו. 'ורָאו על עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך' (דב' כח 10). שני שמות ליהודי בעברית: הוא יכול להיקרא יהודי, מילה ששלוש אותיותיה הראשונות כאותיות השם המפורש, והוא יכול להיקרא ישראל, מילה המסתיימת ב'אל'.
אם דתות אחרות מאופיינות בקשר שבין האדם לאלוהים, הרי שהיהדות מאופיינת  בקשר שבין האדם עם התורה לבין אלוהים. היהודי לעולם אינו עומד לבדו מול אלוהים; התורה תמיד עמו. יהודי שאין תורה עמו אבד עליו כלח.
התורה אינה חכמתו של עם ישראל, אלא גורלו. היא אינה ספרותנו, כי אם מהותנו. התורה התהוותה לא על דרך העיון או על דרך ההשראה השירית, אלא על דרך הנבואה וההתגלות.
קל לומר 'נבואה' או 'התגלות'. אך האם אנו חשים בלבנו את שאומרות שפתותינו ? האם אנו מבינים את המשמעות של המילים הללו ? כאשר אנו מדברים על נבואה או על התגלות, האם אנו מתייחסים לוודאות או להזיה, לרעיון או לעובדה, למיתוס או למסתורין ? האירע אי פעם שאלוהים גילה את רצונו למספר אנשים לטובת האנושות כולה ?" 
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, (להלן: "אלוהים מבקש" )הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 135

לכבוד שבת

מדובר בפסקה הפותחת לספר "אלוהים מבקש". כותרת חלק א לספר היא "אלוהים". כותרת הפרק הראשון לספר היא: "הבנה עצמית ביהדות" וכותרת הפסקה הראשונה לפרק הפותח שבספר היא:"לגלות את השאלות מחדש".
אומר השל: 

נהוג להאשים את המדע החילוני ואת הפילוסופיה האנטי-דתית בדחיקת רגליה של הדת מן החברה המודרנית ובהעמת זוהרה. נכון יותר להאשים את הדת עצמה בתבוסותיה. הדת שקעה לא משום שהופרכה, אלא משום שהפכה לבלתי רלוונטית, משעממת, מעיקה ותפלה. כאשר עיקרי דת תופסים לגמרי את מקומה של האמונה, כאשר מצוות אנשים מלומדה באה במקום עבודת אלוהים וכאשר ההרגל תופס את מקום האהבה, כשמתעלמים מן המשבר של ימינו בגין תפארתם של ימים עברו, כשהאמונה היא דבר העובר בירושה ולא מעיין מים חיים, וכאשר הדת מדברת רק בשמה של סמכות ולא בשם החסד - אזי המסר שלה הופך לחסר משמעות."
 שם, עמ' 3 

שבת שלום וחג שמח

      ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה