רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 17 בספטמבר 2020

אלו דברים לראש השנה התשפ"א

יתכן והשפעתו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל, או יותר מדויק השפעת מורשתו, תלך ותגבר עם חלוף הזמן - ותעלה על שהיתה בימי חייו. אני חושב על דברים שראיתי לאחרונה מפיו בפייסבוק "על חטאים" ( "אם תיסע מכאן ועד סין וחזור, ותחקור אחר כל סוגי החטאים, אתה תראה שכולם מסתכמים בחיבורים שונים של תאווה, קנאה וכבוד. לא רק שאין חטאים חדשים, אלא שחומרי היסוד שלהם הם משעממים וחוזרים על עצמם" וראו עוד ב https://www.facebook.com/profile.php?id=100004767905743 ).

אני גם מקווה שכך יהיה.

הנה דברים של הרב על ראש השנה מתוך ספרו "חיי שנה", במאמר שכותרתו "לשמוע קול שופר":

"שופר זכרון ושופר המלכה

התפיסה של ראש השנה כסיומה של תקופת זמן, מביא את הצורך לסכם את אשר היה במשך השנה שעברה ולזכור את המאורעות שהיו. הרחבה של מושג הזיכרון והסיכום, על ידי מתן משמעות מובהקת יותר לזיכרון זה, כזיכרון שיש עמו אף הערכה של מעשים וקביעת טיבם, היא שהופכת את ראש השנה ל'יום הדין'.

קול שופר מבטא את היות ראש השנה יום הזכרון והדין; זהו קול של התרעה, קול של אזעקה המזהיר מפני סכנה, המתריע כי יש לעשות שינויים בתוך החיים ולשפר את המעשים. האדם נקרא להתעורר משנת ההרגלים שלו, לבחון מחדש את מצבו, ולחשב את דרכיו לפני השנה החדשה. כך עולה מדברי הרמב"ם: 'אף על פי שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב, רמז יש בו, כלומר: עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם, וחפשו במעשיכם, וחזרו בתשובה, וזכרו בוראכם'*. הקול הזה פונה אל כל אדם, מזהיר אותו מפני העלול להיות, ומצביע על כך שיש לערוך שינויים לקראת השנה הבאה.

בנוסף למשמעותו כיום דין, ראש השנה הוא גם יום קבלת עול מלכות שמים, ולשופר יש חלק גם בכך. היות ומשמעות השנה החדשה היא התחדשות אמיתית של הזמן, הרי שהשנה המתחילה הינה בבחינת בריאה חדשה. כפי שאומרים בתפילה : 'זה היום תחילת מעשיך'- זה היום בו נברא הזמן החדש, של השנה החדשה. התחדשות העולם הבאה בראש השנה אינה התחדשות של יצירת צורות חיים חדשות, כי אם של חידוש פנימי, כלומר, המלכה מחודשת של ה' על עולמו. ראש השנה הינו יום מלכות שמים על הארץ - כבתחילת בריאתו של עולם.

תקיעת השופר מסמלת את מלכותו של המלך והכתרתו, כפי שמצאנו בנביאים בסיפורי המלכת מלכים, כמו שלמה, יהוא ואחרים. ראש השנה - בהיותו יום הבריאה - הוא יום ההמלכה של ה' על עולמו, והתקיעה שבו היא תרועת ההמלכה."^

שנה טובה ושבת שלום

ג'ף


* רמב"ם הלכות תשובה ג, ד

^הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל , "'חיי שנה' מאמרים לחגים ומועדי השנה היהודית",מתוך המאמר "לשמוע קול שופר",הוצאת המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, ומשכ"ל - הוצאה לאור מיסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, עמ' 25 - 26





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה