רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 3 בספטמבר 2020

אלו דברים לשבת פרשת כי תבוא תש"ף

 נפתח בדברים קצרים של הרב עדין זצ"ל, במספר שאלות שלו על הפרשה.

נמשיך בעיון ב"השל" בנושא "שאלות" באופן כללי.

ונסיים בתשובתו הקצרה של הרב עדין לשאלות שהוצגו בתחילה.

א. אומר הרב עדין בספרו "חיי עולם" על הפרשה:

"יש בפרשה זו, כמו בעוד מקומות בתורה, הרבה דברים קשים. מדוע צריך היה כל כך הרבה קללות ? למה צריך לאיים ולומר לאנשים:'אם לא תשמעו, יהיה כך וכך'? מדוע לא מספיק לדבר בנחת ?"

ב. השל כ"חוסיד", כרבי, כמורה וכמחנך, הדגיש את החשיבות של שאלות, שאלות בכלל ושאלת "השאלות הנכונות" בפרט. יש להעיר, בעקבות הבהרה מפורשת של השל בענין זה,  שכשהוא מדבר על "שאלות" כוונתו בעצם ל"בעיות", שאלת שאלות משמע - זיהוי הבעיות שיש להתמודד איתן.

בשיחתו בפני קהל סטודנטים בקליפורניה ב1968 מספר השל את הסיפור הבא:

"מגיע אדם לתחנה המרכזית שבעיר ניו יורק. ' אתם מכירים את העיירה הקטנה הזו ?' שואל השל את הסטודנטים שבקליפורניה. ניגש האדם לפקיד המודיעין שם ושואל אותו : "מה אתה יודע ?'" זו איננה השאלה הנכונה, מעיר השל, לקול צחקוק הקהל. "

בנימה רצינית יותר אומר השל בתחילת ספרו "אלוהים מבקש את האדם" :

הדת היא תשובה לשאלותיו העמוקות של האדם. בשעה שאנו מאבדים עניין בשאלות האחרונות, מאבדת הדת את הרלוונטיות שלה ונקלעת למשבר. משימתה העיקרית של הפילוסופיה של הדת היא לגלות מחדש את שאלות שהדת היא התשובה להן.* 
....

בחיפושינו אחר שאלות נשכחות, חשובות יותר רוחו של המחקר הפילוסופי ודרכו המתודית מן התאולוגיה שהיא תיאורית, נורמטיבית והיסטורית במהותה. ניתן להגדיר את הפילוסופיה כאמנות שאילת השאלות הנכונות. החשיבה הפילוסופית, בניגוד לשירה, אינה מבוע של תובנות העומד בזכות עצמו, אלא, וזהו אחד מסימניה המובהקים, היא הצגה מפורשת של בעיה וניסיון להשיב עליה. ראשיתה של התיאולוגיה בעיקרי האמונה, וראשיתה של הפילוסופיה בשאלה.^ הפילוסופיה רואה קודם כל את הבעיה*^ ואילו לתאולוגיה נתונה התשובה מראש."
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 3 - 4

ג. נחזור לרב עדין. במענה לשאלות שהוצגו לעיל, אומר הרב עדין :

"המסקנה שעולה היא שאם התורה מתבטאת בכל זאת, פעמים רבות בלשון קללה - כנראה שזה נחוץ."

ובסיום דבריו, שם על הפרשה:

"כל הדברים האלה לא נאמרים בשביל להפחיד, כל הקללות והארורים באו בשביל לדעת, שבכללו של דבר, יש אתגר גדול, וככל שהאדם חשוף יותר, כך האתגר גדול יותר. זהו אתגר שדורש כל כך הרבה השגחה וכל כך הרבה ארורים, ולוואי שלאחר כל הארורים האלו נצליח באתגר."

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, "חיי עולם", הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 433 ( הציטוט הראשון והשני )  ו 435 ( הציטוט השלישי )

וכמובן כל הדברים הללו צריכים עוד עיון.

שבת שלום

ג'ף


* בתרגום לעברית הוסיף המתרגם "ה" לפני המילה תשובה. כיוון שבמקור שבאנגלית כתב השל an answer ולא the answer השמטתי את ה"ה".

^ גם כאן יש קשיים  עם התרגום. אחד מהם הוא: השל כתב Theology starts with dogmas, philosophy begins with problems, קרי תרגום מדוייק היה צריך להיות "ראשיתה של הפילוסופיה בבעיות" ולא כפי שמופיע לעיל.

*^ שיניתי את התרגום כאן, עזן מאיר כתב כאן "השאלה" ולא "הבעיה"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה