רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 20 במאי 2021

אלו דברים לשבת פרשת נשא תשפ"א


 נָשַׁמּוּ מְסִלּוֹת

 שָׁבַת עֹבֵר אֹרַח

הֵפֵר בְּרִית 

מָאַס עָרִים

לֹא חָשַׁב אֱנוֹשׁ

ישעיהו, לג, ח

לענין פרשת השבוע

לייבוביץ וגם הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ מלמדים אותנו "לא לתת ציונים" לפרשות השבוע ובכלל לפרשות השונות שבתורה. ובכל זאת, כבני אדם, טבעי שאנחנו נוטים לעשות זאת. ייחוד פרשה מיוחדת לבני גרשון, כפי שמתאר זאת הרב עדין, הוא ענין קשה ומופלא כאחד. מדבריו בנושא הבאנו כאן בעבר*, וכמובן מומלץ לעיין ב"חיי עולם" עצמו. אסתפק במובאה הקטנה הבאה :

"המהות של בני גרשון שייכת למין האנושי בכלל. לאדם יש מספיק דעת בנפשו בשביל לדעת שהוא אינו מרוצה. יש לו יותר מדי גוף מכדי להיות מלאך ויותר מדי נשמה מכדי להיות בהמה. עניינה של בריאת האדם היא בחוסר השלמות שלו, ובגלל זה הקב"ה לא מסתפק רק במלאכים"^

לענייני דיומא

בשבוע שעבר, הבאתי כאן ממאמר השל על גודל השעה. השבוע אני רוצה להביא דברים ממאמר אחר שלו, שנקרא: "מה אנחנו עשויים לעשות ביחד". השל מביא במאמר את הפסוק מישעיהו שבפתיח כתימוכין, כאילוסטרציה, או כ"תנא דמסייע" ובכל מקרה בסמוך לטקסט שלהלן :

"היום הוא יום השנה לרצח הנשיא קנדי. הרצח שלו זעזע את העולם. עם זאת, הוא לא השפיע על החוקים או המנהגים שלנו. הלקח לא נלמד והמסקנה לא הופקה. כלי נשק עדיין בני השגה כנגד מזומנים. רציחות המוניות בשיגקו, בהיוסטון, באריזונה ובמקומות אחרים נעשו, לבילוי חביב על נערים צעירים.

משרדי ההגנה שבעולם הם מקדשים. בתוך כתליהם המקודשים מתקבלות ההחלטות הגורליות: מי יחיה ומי ימות ?

נָשַׁמּוּ מְסִלּוֹת

 שָׁבַת עֹבֵר אֹרַח

הֵפֵר בְּרִית 

מָאַס עָרִים

לֹא חָשַׁב אֱנוֹשׁ

ישעיהו, לג, ח

יונה הנביא רץ לעבר תרשיש, כאשר נינווה מתנדנדת על סף תהום. האין אנו כולנו אשמים בכישלונו של יונה ? רצים אנחנו לעבר תרשיש כאשר הקריאה היא ללכת לנינוה."^*

המאמר הזה מכיל כמה מתובנות היסוד הרדיקליות ביותר של השל, לגבי מצב האנושות ומצב הדת בעולם, כפי שהשל העריך הדברים בימיו. אך לסבר את האוזן, אחת התובנות האלה היא "הדת אינה יכולה להיות אותו הדבר אחרי אושוויץ והירושמה."

בתקווה שהמשך העיון המשותף במאמר הזה עוד יבוא

שבת שלום 
    ג'ף

* אלו דברים לשבת פ' נשא תשע"ה

^הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוך המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 311

^*א.י השל , "מה אנו עשויים לעשות ביחד" (אנג' ) , (1967) בקובץ "הוד מוסרי ותעוזה רוחנית" עמ' 292-291 ( למיטב ידיעתי המאמר טרם תורגם או פורסם בעברית - התרגום לעיל הוא שלי )


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה