רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 27 במאי 2021

אלו דברים לשבת פרשת בהעלותך תשפ"א

"משקרים לנו על ימין ועל שמאל".

זו תופעה עולמית.

השל ניהל "מלחמת מאסף" נגד תופעת השקר.

להלן כמה מובאות מהגותו על התופעה.

"השקר הוא כוח שמסלף ומעוות את תפיסת המציאות שבאמצעותה האדם חי, מתעה אותו להאמין כי הוא חי במציאות, שבעצם כלל אינה קיימת."



"בכל העולם עמלים בני אדם יומם ולילה כדי לצבור כסף וכבוד. בקוצק עמלו יומם ולילה כדי לעקור את הכזב, את שאינו אותנטי. בקוצק לא דיברו על השגת מדרגות רוחניות גבוהות, אלא רצו לפני הכול לעקור את השקר."


"שני הנושאים העיקריים של שיטת קוצק - כיצד להיפטר מן השקר וכיצד לא להיות מרוכז בעצמך - הם בעצם נושא אחד. 
שכן השקר הגדול ביותר מתבטא בכך שהאדם מרוכז כל הזמן בעצמו, כאילו אני הוא ההתחלה והסוף, הסיבה והתכלית של הקיום האנושי. השקר הגדול ביותר הוא להכחיש שאלוהים הוא הסיבה והוא התכלית, הוא הטעם והוא המשמעות של כל רגע ורגע."

"נאמר במדרש:

אמר רבי סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראות אדם הראשון נעשו מלאכי השרת כיתים וחבורות, מהם אומרים יבּרא, מהאם אומרים אל יבּרא. ההוא דכתיב [זה שכתוב]: 'חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו' (תהילים פה,יא). חסד אומר: יבּרא - שהוא גומל חסדים; אמת אומר: אל יבּרא - שכולו שקר; צדק אומר: יבּרא - שעושה צדקות; שלום אומר: אל יבּרא - דכוליה קטט [שכולו קטטה]. מה עשה הקדוש ברוך הוא ? נטל אמת והשליכה לארץ. ההוא דכתיב [זה שכתוב]: 'אמת מארץ תצמח' (תהילים פ, יב)

המדרש הזה גילה לכול את הסוד: כס המלכות של האדם ניצב על קברה של האמת. האדם הוא קיסר - בגלל שהאמת קבורה עמוק באדמה. אבוי למלכות שכזו. אבל למי זה אכפת ?"

"לכל הוגה דעות ישנה נטייה לנקוט רעיון אחד, עיקר אחד, המהווה מוקד לכל מחשבותיו האחרות. הלל ומאוחר יותר רבי עקיבא סברו שכל התורה כולה היא פירוש לפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. לעומת זאת, רבי ישמעאל לימד שלכל המצוות יש טעם אחד: לנתק את היהודי מעבודה זרה. הרבי ר' מנדל מקוצק סבר, כנראה, כי יהודיות היא פירוש לפסוק: ' מדבר שקר תרחק' ((שמות כג, ז)"

"אמת - אין פירושה שיקוף של עובדה מסוימת במוח, הכרה בעובדה; אמת - פירושה הזדהות עם המציאות העמוקה ביותר."

הציטוטים הם מ - א. י. השל , קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום: דניאל רייזר ואיתיאל בארי, עורך: דרור בונדי, הוצאה : ספרי מגיד הוצאת קורן, עמ' 9, 65, 63, 99 - 100

שבת שלום
ג'ף

תגובה 1:

  1. "אמת - פירושה הזדהות עם המציאות העמוקה ביותר." - אבל מהי אותה אמת? - לכל אחת.ד אמת משלו בזמן נתון והיא משתנה בהתאם לנסיבות ולניסיון של היחיד.ה.

    השבמחק