רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 16 בספטמבר 2021

אלו דברים לשבת פרשת האזינו תשפ"ב

מצד אחד, יום כיפור גוזל כוחות, מן הצד השני הוא נותן כוחות.

אני תוהה אם זה פרדוקס. בכל מקרה, זה מעניין.

הכוחות שהיום גוזל - הם כוחות פיזיים.

הכוחות שהיום נותן הם כוחות רוחניים.

זה לא כ"כ מסובך.

האינרציה של החיים היא חזקה מאד.

נדמה לי שאנחנו זקוקים לחיזוקים, בדומה לחיזוקים שהפקמן הזכור לטוב ממשחק המחשב ההוא היה בולע תוך כדי המשחק.

יש אמנם אנשים שחושבים שהחיים אינם אלא בדיחה, כך דילן באחד משיריו, "לאורך מגדל השמירה":

No reason to get excited
The thief, he kindly spoke
There are many here among us
Who feel that life is but a joke
But you and I, we've been through that
And this is not our fate
So let us not talk falsely now
The hour is getting late*

"אין סיבה להתרגש

הגנב, בְרכות דיבר

יש רבים בתוכנו כאן הסבורים

שהחיים אינם אלא בדיחה

אך אתה ואני, היינו שם 

וזה אינו גורלנו

אז אל נדבר כעת דברי שקר

השעה מתאחרת"

אני מאמין  שדילן הוא סוג של נביא.

הנבואה היא ענין שנוי במחולקת היום, ואין בי כוחות הנפש, במוצאי כיפור, לפתח כאן וכעת את הנושא. לכן רק אניח את הדברים כאן, לעת עתה. 

בינתיים, ראיתי פוסט של חנוך בן פזי לכבוד יום הולדת המאה של הוצאת ספרו של לודוויג ויטגנשטיין הTractatus Logico Philosophicus. כותב בן פזי בפוסט בפייסבוק, בין השאר, כך :

"הצורך לדייק בין העובדות הלוגיות, לבין המחשבה, לבין דרכי הביטוי של המחשבה, משמשים את היצירה התמציתית – והמדויקת של הטרקטטוס. מבנהו של "המאמר לוגי פילוסופי" - כשל יהלום גיאומטרי, הבנוי ממשפטי יסוד, וממשפטים משניים. תפקידו לתאר מחד, ולאפשר מאידך, הבנייה של מערכת ההיגיון, על ידי הגדרות ישנות וחדשות של הלוגיקה: האמירה, ההצבעה, האימות, השיפוט, הנראות, התמונה, וכמובן המשמעות. אך, אולי לא פחות חשוב מכל מה שאפשר לדבר עליו ולהצביע אודותיו, להכיר את הגבול של מה שניתן לדבר עליו, ושעליו צריך לשתוק. "

אז מה עושים במוצאי כיפור ? מה עושים בבוקר שלמחרת  כיפור ?

ממשיכים הלאה לרבות להתחיל  בהכנות לחג הסוכות.

יש עוד נושא אחד, שהתעורר במוצאי החג, שמציק לי.  טרם קבלתי "אישור מהפיקוד" לדבר בו בפומבי וייתכן שהאישור לא יגיע. את הזהירות הזאת - לגבי מה מותר לומר ( בפומבי ? )  ומה לא, אפשר ללמוד ואולי צריך ללמוד  - לא רק מויטגנשטיין אלא גם מהרבי מקוצק. הקוצקר כזכור אמר :

לא כל מה שאדם חושב- עליו לאמרו,
לא כל מה שאומר - נכון לכותבו,
ולא כל מה שכותב - ראוי להדפיסו.


כשחיפשתי זה עתה את ה ציטוט הזה מצאתי עוד כמה דברים שהקוצקר "אמר" :
חסיד, הוא מי שעל כל דיבור או מעשה
שואל מעצמו דין-וחשבון,
מה רצוני בזה.

אם חייבים אנו להסתיר דבר ולשומרו בסוד, 
- נמצא שאין אנו נוהגים כשורה.

המאמין שצדיקים מסוגלים לחולל מופתים
- אינו אלא שוטה
ומי שאינו מאמין בך
- אינו אלא אפיקורס

רצוני שלא תחטאו,
לא מפני שאסור לחטוא,
אלא מפאת חוסר פנאי לחטוא.


חייב אדם לחדש עצמו, ועולמו עמו,
בכל יום ויום.
ומי שאינו עושה כן,
אלא עושה מעשיו כמצוות אנשים מלומדה,
אינו עושה אלא מעשה קוף בעלמא.
מה קוף זה, אין לו עצמיות משלו,
אלא מחקה מעשי עצמו ומחקה זולתו
-אף זה כן.

הציטוטים לעיל הם מתוך : רבי מנחם מנדל מקוצק, "כוכב השחר"  בעריכת שמחה רז, הוצאת יריד הספרים , מעמ' 72, 89, 33, 145, 104  ו80 בהתאמה.

שבת שלום

    ג'ף

*https://www.bobdylan.com/songs/all-along-watchtower/

*© 1968 by Dwarf Music; renewed 1996 by Dwarf Music


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה