רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 9 בספטמבר 2021

אלו דברים לשבת שובה - פרשת וילך תשפ"ב

 אומר הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל על פרשת השבוע, בספרו "חיי עולם", בין השאר את הדברים הבאים:

" מי שגדל במקום בו הוא חסוי ומוגן אולי גדל ומתפתח מהר יותר, כיוון שהוא יותר סטרילי וחיידקים לא באים אליו, אך אם רק יעשו חור אחד בבועה הזו והוא יקבל את המחלה קלה ביותר - זה יגמור את החיים שלו. אזור הקוטב הצפוני, הוא אזור שחיידקים מסויימים לא הגיעו אליו, וכשהאדם הלבן הגיע עם נזלת ונפגש באסקימואים, קרו מקרים שהנזלת הרגה אותם כיוון שהם לא היו מחוסנים כנגדה. עולם סגור יכול להישאר עולם טוב כל עוד יש ביטחון ששום דבר לא ימוטט אותו.

התורה לא מנסה להציג או לבנות עולם שכזה, ואיננה מסתירה לא את עובדות־החיים ואל את עובדות־העולם. התורה מתחילה במסקנה ש'יצר לב האדם רע מנעוריו' ( בראשית ח, כא )  - זהו האדם, ומסיימת ב'ידעתי כי השחת תשחיתון'. לכל אורך החומש, מספר בראשית עד ספר דברים, נמצא התיאור הזה של העולם כקשה מבפנים ומבחוץ, וגם על הצדיקים התורה לא חסה בעניין הזה.

אפשר לראות את האמירה 'ידעתי כי השחת תשחיתון' כטרגדיה: משה עובד כמו סוס במדבר ארבעים שנה, ובסוף ימיו הוא נאלץ להודות: 'טוב, זה יחזיק רק עוד כמה שנים וזהו'. משה הנהיג את ישראל ואחריו יהושע, וגם בזמן מותו של יהושע עדיין היו אנשים שראו את יד ה' בכל צד ופינה, ואחרי כל זה 'ידעתי כי השחת תשחיתון'.

אפשר להסתכל על האמירה הזאת כפסימיות או כטענה שבאה מייאוש, אך לאמיתו של דבר משה מעניק בכך לעם ישראל את היכולת לשאת קשיים בעתיד. לולא שמענו את דבריו, היה נראה לנו שהכל מתמוטט. כשיש מצב טוב ואחריו ירידה, אני חושב שהיה כאן ניסיון שלא צלח ובטוח שזה הסוף. פעמים רבות קורה שמתחיל משהו גדול וחיובי ואחרי זמן מסוים ישנה הרגשה ש'זה כבר לא זה'.

כאן התורה מנסה לעשות את הבלתי אפשרי: להכין את העם מראש לקראת הירידה. כשמשה אומר : ' ידעתי כי השחת תשחיתון' הוא לא בא להפחיד אותם , אלא להכין  אותם למציאות של עליות וירידות. ברור שזה לא אדם שרואה ורוד, אבל בעצם - גם זה סוג של אופטימיזם. סך הכל התורה היא אופטימית בכך שהיא מראה אפשרות של תיקון, אולם היא מבהירה עד כמה זה לא פשוט ושהדברים לא עוברים חלק. כשמשה נפרד מהעם הוא אומר להם: 'תדעו לכם שעד עכשיו הכל הלך בקלות וההרגשה היא שנכנסים לארץ ישראל וזהו, אך העולם לא עשוי ככה, ואתם צריכים להתכונן גם לקשיים ולנפילות."*

וראו עוד שם בספר.

וכעת לאהוד בנאי - מתוך האלבום "ממשיך לנסוע", השיר "יוצא לאור":

https://www.youtube.com/watch?v=OjrScUqm5Ko&list=PL00E4F6317077FF6E&index=3

שבת שלום

    ג'ף

*הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוך המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 447-446

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה