רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 14 באוקטובר 2021

אלו דברים לשבת פרשת לך לך תשפ"ב

פרופ' י. ליבוביץ, ב"הערות לפרשיות השבוע" שוטח בקצרה את תפיסתו לגבי טיבה של האמונה, כפי שהוא לומד מסיפורי אברהם אבינו בספר בראשית.

הרב שג"ר, בהערת שוליים למאמר שלו בנושא אמונה שמופיע בספרו "לוחות ושברי לוחות" אומר את הדברים הבאים:

"לעתים כשאני קורא ולומד הוגי דעות מודרנים כדוגמת ליבוביץ', אני נפעם משגב האמונה המתגלית בהם. זאת אמונה כל כך בלתי קבילה וחסרת היגיון, כל כך רחוקה מהשכל הישר והטבעי, שאני שואל את עצמי מדוע הם מאמינים. הרי אנשים משכילים, מפוכחים ורציונליים אלו, אנשי מדע ופילוסופים חריפי שכל, מגיעים לא פעם למסקנות הנראות אבסורדיות בעיניי. הם מצדיקים את מסקנותיהם הדתיות בלוליינות שכלית נפלאה, בפילוסופיה מורכבת ומתוחכמת, אבל בעצם לשם מה ? מסקנתי פשוטה: אמונתם עמוקה ורבה. אינני יודע אם הם רוצים בכלל להאמין, אבל כפי הנראה האמונה רוצה אותם - ובכל אופן אין הם מסוגלים להשתחרר ממנה. מבחינה חיצונית אובייקטיבית, אין לדעתי הצדקה לאמונה אבסורדית כזו.

על פי רוב, התשובות שההוגים האלו נותנים הן חלשות מהשאלות. המסקנה שאני מסיק מכל זה היא שכוחה של האמונה גדול מהם. האם אתן לכך פרשנות פסיכולוגית, סוציולוגית וכדומה, פרשנות של עין רעה; או שמא אומר רק שהכלים שלהם אינם מספיקים בשביל לשקף את האמת העמוקה המצויה בהם ? כאמור, אמונה היא קבלה עצמית, וכיוון שאני מקבל את עצמי, אני מבקש להאמין באמונה שלהם. ובכל אופן, יחסי שלי אל האמונה אינו רציונלי."*

וכך לסיומה של הגרסה השלישית והאחרונה של אלו דברים לשבוע זה מבקש אני לסיים בהגיג נוסף של הרב שג"ר שמופיע גם הוא בהערות השוליים למאמר הנ"ל. מדובר הערה ה שהיא צמודה למילה "הרגילה" שמופיעה בטקסט להלן סמוך לסוף:

בגוף המאמר אומר הרב שג"ר:

"האמונה נמצאת במקום של הפנטסטי, ומקום זה הוא ממשי לא פחות ( ובעצם יותר ) מהעולם המדעי.

הפילוסוף ויטגנשטיין קבע: 'לא איך העולם , הוא המיסטי, אלא זה שהוא ישנו'.^ אני מבין את דבריו כמתייחסים לא לעולם הפיזי־מדעי אלא לעולם שונה. המיסטי הוא תפיסת הממשות שמעבר למציאות, וזו אמונה. אמונה זו מזוהה הרבה פעמים בחסידות עם ההשתאות המעידה על כך שאנו רואים את העולם הנסי, הפנטסתי מציץ מבעד למציאות הרגילה^*, מעבר לטבע."

^* בהערה "ה" הצמודה לכאן רושם הרב שג"ר:

"חיוך הילד הנו התגלות של מציאות אלוקים."

שבת שלום

     ג'ף

*הרב שג"ר "לוחות ושברי לוחות  - הגות יהודית נוכח הפוסטמודרניזם" ,הוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד ומכון כתבי הרב שג"ר  בעמ' 425

^  ההפניה בהערת שוליים מס' 26 היא ל : ל' ויטגנשטיין, מאמר לוגי פילוסופי ( תרגם ע' צמח) תל אביב, תשנ"ד סעיף 6.44

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה