רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 12 בינואר 2023

אלו דברים לשבת פרשת שמות תשפ"ג

 באחד המאמרים של אברהם יהושע השל שלמיטב ידיעתי טרם תורגם לעברית אומר השל את הדברים הבאים:

"אם תשאלו אותי  מה עלינו ללמד אנשים צעירים אודות תאולוגיה יהודית, הייתי אומר, תלמדו  'תמונת האדם - הקונספט של האדם '.   לא פעם הצעתי שהתנ"ך הוא ספר אודות האדם. אין זה ספר על האל. התנ"ך מתאר את האנתרופולוגיה של הקב"ה ולא התאולוגיה של האדם. הנושא המרכזי בתנ"ך  הוא האדם. אם לא נכיר את התובנות העיקריות של התנ"ך לא נוכל ללמד תיאולוגיה יהודית - מהי. מהי התובנה הבסיסית : באופן תמציתי ניתן לומר כי זוהי החשיבות האינסופית של האדם; יכולת האדם וכיצד עליו לנהוג."

א.י. השל, "תאולוגיה יהודית" בקובץ "הוד מוסרי ותעוזה רוחנית".

המקור באנגלית :

"If you were to ask me what  I should teach first to  young people about Jewish theology, I would say teach the concept of man. I have often suggested that the Bible is a book about man. It is not a book about God. It depicts God's anthropology rather than man's theology. The central issue in the Bible is man. Unless we understand the essential biblical claims concerning man, we cannot teach Jewish theology. What is the essential claim ? To put it in a very minimal form, it is the infinite importance of man; what man can do and how man shall act."

A.J. Heschel, Jewish Theology, in Moral Grandeur and Spiritual Audacity, FS&G, p 157

The Bible is a book about man. It is not a book about God.

התנ"ך הוא ספר אודות האדם. אין זה ספר על האל. 

בראיון האחרון שנתן בחייו, ראיון עם קרל שטרן, הוסיף השל את המילה "רק" לסיפא. "אין זה ספר רק על האל."
מחר - על פי סדר קריאות התורה בבתי הכנסת - "נכנסים אנחנו" לספר שמות. "האווירה" בספר שמות שונה תכלית שינוי מהאווירה בספר בראשית. זהו כמובן לא רק שינוי אווירה אלא שינוי בנושאים. ספר בראשית עוסק בתולדות אדם ובתולדות אבות האומה. ספר שמות עוסק בקורות בני ישראל ובסיפור ראשית צעדיהם של בני ישראל בדרך הארוכה והקשה בדרכם מהיציאה מבית עבדים, עבור בקבלת התורה במעמד הר סיני וארבעים שנה במדבר לעבר הארץ המובטחת.

השחורים בארה"ב - לרבות המנהיגות של התנועה לשוויון זכויות של השחורים aפרצה בשנות הששים של המאה הקודמת - ראו בסיפור יציאת מצרים של בני ישראל, כאב־טיפוס למאבק שלהם. ספרו של השל על הנביאים ( שטרם תורגם לעברית ) שימש לרבים מהמנהיגים כ"פק"ל כיסים"      ( הספר אמנם קצת גדול בהשוואה לפק"ל כיסים שהכרנו אנחנו בצבא - זו כמובן מטאפורה ).

אף על פי כן, בהזדמנויות שונות, טען השל, כי הנביאים ומורשתם הם כמעט לחלוטין בלתי מוכרים בחברה האמריקאית. מה היא מורשת הנביאים "בקליפת האגוז" אליבא דהשל ?

אלו דבריו בנושא בראיון לקרל שטרן:

"מהו הנושא החשוב ביותר בתנ"ך ? אי צדק כלפי הזולת, שפיכות דמים.
מהו החלום הגדול ביותר של הנביאים ושל התנ"ך ? השלום.
לא היה אדם בתקופה העתיקה- לא פילוסוף ביוון, או פילוסוף בכל מקום אחר בעולם, בהודו או בסין, אשר יכול היה אפילו לחלום כי יבוא היום בו יושם קץ למלחמה ויבוא שלום.
זו בשורתם של הנביאים."

חמש שיחות עם א.י. השל , בעריכה כללית של פנחס פלאי, השיחה עם קרל שטרן בתרגום ורדה לבני עמ' 96

שבת שלום 
    ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה