רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שני, 13 בפברואר 2023

אלו דברים לשבת פרשת משפטים תשפ"ג


להלן כמה מחשבות שהן בשלב זה מחשבות ראשוניות וחלקיות בעקבות הראיון עם השופט אהרן ברק ובעקבות אירועי הימים...

עבודה זרה.

יצא לי להרהר השבוע בנושא הזה של  עבודה זרה.

נושא חמקמק. נושא שלא פופולרי לדבר עליו...

וכיצד נעסוק בעבודה זרה כשאין לנו עניין בעבודה לא זרה ?!  "עבודה" כאן -עבודת ה', במשמע.

באוצרו של אברהם יהושע השל מצאתי את הדברים הבאים:

"ואהבת לרעך כמוך - על פי רבי עקיבא - הוא כלל גדול בתורה, מהותה או תמציתה. ואולם על פי רבי ישמעאל, מהות התורה ותמציתה הן הכוונה להרחיק את עמנו מעבודה זרה: ' באו כל המצוות ללמד על מצווה אחת והיא עבודה זרה.' השקפתו של רבי עקיבא ידועה לכולנו; השקפתו של רבי ישמעאל נשכחה מלב."

א.י השל, "ערכי החינוך היהודי" , ב"אלוהים מאמין באדם", תרגם וערך דרור בונדי, בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, עמ' 256, הערות השוליים הושמטו.

וכן :

"לכל הוגה דעות ישנה נטייה לנקוט רעיון אחד, עיקר אחד, המהווה מוקד לכל מחשבותיו האחרות. הלל ומאוחר יותר רבי עקיבא סברו שכל התורה כולה היא פירוש לפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. לעומת זאת, רבי ישמעאל לימד שלכל המצוות יש טעם אחד: לנתק את היהודי מעבודה זרה. הרבי ר' מנדל מקוצק סבר, כנראה, כי יהודיות היא פירוש לפסוק: ' מדבר שקר תרחק' ((שמות כג, ז) "

א. י. השל, קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום דניאל רייזר ואיתיאל הררי, ערך דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ'  63

חזון

לפני כשבוע התחלתי להרהר גם במושג הזה - חזון.

הבטתי מסביב. הרבה יצר הרס ראיתי, מעט חזון.

אברהם יהושע השל כתב ספר שלם ובו פירט חזון למדינת ישראל. הספר נכתב באנגלית, הספר היחיד שכתב השל - בהזמנה של צד ג'  - במקרה זה ההסתדרות הציונית אם אינני טועה. בתרגום לעברית נקרא הספר : ישראל הווה ונצח.

בפרק ד' בספר ("ישראל והמשמעות בהסטוריה" )  כותב השל את הדברים הבאים:

"מה מוסיף משמעות להיסטוריה ? ההבטחה לעתיד. מקום שאין הבטחה אין גם היסטוריה בעלת משמעות. המשמעות תלויה בחזון וציפייה, היא תלויה בתנאי שנחייה את העתיד בהווה."

א. י. השל, ישראל: הווה ונצח, תרגום ד' בר־לבב ( ריינהרץ) ירושלים תשל"ג, עמ' 145, מצוטט ב"לך לך" במאמר ח. בן פזי, "התקווה כמודל של ההיסטוריה: אברהם יהושע השל בעקבות הרמן כהן," עמ' 423

ולקראת סוף הספר, בפרק האחרון אומר השל:

"שיבת ציון הוא אתגר יוצר לקבוע, זעזוע לחוסר התנועה, אתגר הקורא לפעולה חדשה, לחשיבה חדשה."

א. י. השל,  ישראל : הווה ונצח, הוצאת ההסתדרות הציונית, דפוס רפאל חיים הכהן, בע"מ, ירושלים, (תשל"ג) תורגם  ע"י דוד  בר-לבב (ריינהלץ) עמ' 227

והשוו למקור באנגלית : 

The return to Zion is a creative challenge to stabilization, shaking up inertia, a challenge demanding new action, new thinking.

A.J.Heschel, Israel: An Echo of Eternity, FS&G, p. 224

המשך בלי נדר יבוא 

שבת שלום

    ג'ף



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה