רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 16 במרץ 2023

אלו דברים לשבת החודש פ' ויקהל - פקודי תשפ"ג

מסתבר שחזרה על דברים היא דבר טוב.

"ושיננתם לבניך ודברת בם". מצווה עלינו לשנן דברים.

הכרה בתובנה הבסיסית הזאת חב אני לרב ג'רמי רוזן, שכותרת דבר התורה שלו על הפרשות השבוע' שהגיע אלי במייל  היא : Repetition is Good.

לא מצאתי קישור לדברים אבל כן הגעתי לבלוג שלו ומצאתי שם שלל דברים אחרים מרתקים.

ראו למשל : https://jeremyrosen.com/2023/02/why-i-am-a-liberal-2.html

על כל פנים התובנה הזאת : שחזרה על דברים היא תופעה מבורכת משמשת לי הצדקה להביא כאן דברים שהבאתי כבר בעבר על הפרשה מתוך אוצרו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל.

לפני כן אבל, אינני רוצה לעבור לסדר היום על עניני דיומא. וההערה שלי בנושא זה מסתכמת בהפנייה לשורה אחת מתוך שיר של צ'סלוב מילוש שנקרא "חשבון". 

השיר נכתב במקור בפולנית ואין לי גישה למקור. גם אילו היתה לי גישה למקור זה לא היה מועיל כי אינני יודע פולנית. עם זאת אנגלית ועברית אני קצת מכיר.

השורה הראשונה באנגלית  ( בתרגום המשורר האמריקאי רוברט פינסקי יחד עם מילוש ) אומרת כך 

The history of my stupidity would fill many volumes.*

דוד וינפלד תירגם את השורה הזאת כך:

"דברי ימי טיפשותי יוכלו לפרנס הרבה כרכים."^

ה"דו־קרב" ( בבחינת Dueling Banjos*^ ) בין "הסטוריה" לבין "דברי הימים" מזין אותי כבר שבוע ימים ועוד היד נטויה.

וחזרה לעניינו. אני מפנה בקישור להלן לדברים שהופיעו באלו לדברים לפרשות השבוע בתשפ"א.

https://eludevarim.blogspot.com/2021/03/blog-post_10.html

אביא כאן רק את הדברים של הרב עדין זצ"ל בנושא השבת :

"דממת השבת

מעשה הבריאה הא־לוהי הוא אמנם מעשה חד פעמי, אולם הוא גם תבנית ואב־טיפוס לכל מה שקורה בעולם לאחר מכן באמצעות האדם ומעשיו. כשם שהיצירה הא־לוהית משתהה לטובת סיכום, מחשבה והתעלות, כך גם האדם הממשיך את פעולת היצירה, שהוא המכשיר הא־לוהי של יצירת העולם  המכוונת , התכליתית - חייב להפסיק את פעולותיו ליום אחד של הפסקת היצירה, מנוחה ודממה - שבת.

יום השבת, היום הקדוש של השביתה והמנוחה הוא סיכומו של מה שנעשה במשך השבוע. דממת השבת היא אותו מעמד של התבוננות, של הכנה להבנה עמוקה יותר של מהות הדברים, בחתירה רבה יותר אל השגת תכליתם. ובוודאי, שכל עוד מקבלים את השבת כמועד של בטלה מאונס הרי היא נעשית מעמסה ועול בלתי מובן ובלתי רצוי. אולם מהותה האמיתית של השבת היא התרוממות מכל חיי המעשה של השבוע אל השגת דרגה גבוהה יותר וקדושה יותר של יצירה."

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוף המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 194

שבת שלום

   ג'ף


https://www.poetryfoundation.org/poems/49483/account-56d22b9cd1542*

^"אור יום", קובץ שירי צ'סלוב מילוש בתרגומו של דוד וינפלד, בהוצאת אבן חושן הוצאה לאור בע"מ, עמ' 171

*^ראו : https://www.youtube.com/watch?v=rK5Hm9BW0lI





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה