רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 7 במרץ 2023

עיונים ב'חירות' - בעקבות השל (ט)

 עיונים ב'חירות' (א) - בעקבות השל

"חירות היא שחרור מרודנותו של האגו המרוכז בעצמו."
Freedom is the liberation from the tyranny of the self-centered ego.
A.J.Heschel, Religion in a Free Society, in The Insecurity of Freedom, p 15

המשפט הזה מופיע בחלק השלישי של מאמר השל שיש לו שני שמות. השם הראשון היה "המסר הדתי". מדובר ב"עבודה" - a paper - שהוצגה בסמינר על "דת בחברה חופשית" שמומן על ידי ה"קרן למען הרפובליקה" ב9 למאי 1958. המאמר פורסם לראשונה בפרסום שנקרא "דת באמריקה" בעריכת ג'ון קוגלי. עוד מידע בנושא אפשר למצוא ב"תודות" שבפתיחת הספר The Insecurity of Freedom שפורסם ב1967. בספר הזה הופיע המאמר תחת הכותרת: "דת בחברה חופשית".
כמאמרים רבים של השל, גם מאמר זה "מורכב" כפסיפס מחיבור יחד של קטעים ממאמרים קודמים של השל.
כך הפסקה השלישית במאמר היא הפסקה הפותחת לספר "אלוהים מבקש האדם". קטעים בחלק השני של המאמר שעוסק בנביאים לקוחים מילה במילה מספרו של השל על "הנביאים", ספר שמבוסס על הדוקטורט של השל משנות השלושים בגרמניה, שיצא במהדורה מורחבת באנגלית בארה"ב ב1962.

השל עוסק בחירות במקומות נוספים במכלול יצירתו ( ouevre ).

פרק 41 ל"אלוהים מבקש" מוקדש כולו לנושא ה"חירות".

בפרק 15 ל"מינה" ( The Divine concern ) ישנו סעיף שכותרתו "חירות היא אקסטזה רוחנית".
Freedom is a spiritual ecstasy

"יכולת להתעלות עצמית" - מהות החירות

עיונים בחירות (ב) - בעקבות השל

We have said that the grand premise of religion is that man is able to surpass himself. Such ability is the essence of freedom.

A.J. Heschel. God in Search of Man, FGS, p 409

אמרנו שההנחה הגדולה של הדת היא שהאדם מסוגל להתעלות אל מעבר לעצמו. יכולת זו היא מהותה של החירות.

 א.י. השל , אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תר' עזן מאיר-לוי, עמ' 322

עיונים ב'חירות' (ג) - בעקבות השל
אין פירושה של החירות חיים לפי רצוננו. פירושה היא היכולת לחיות חיים רוחניים, להתעלות למדרגת קיום גבוהה יותר.
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 324
Freedom does not mean the right to live as we please. It means the power to live spiritually, to rise to a higher level of existence.
A.J.Heschel, God in Search of Man, FSG, p 411

עיונים ב'חירות' (ד) בעקבות השל

אם לא נתייחס אל החירות ברצינות, לא נוכל להתייחס אל האנושות ברצינות.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי,  עמ' 323.

Without taking freedom seriously . it is impossible to take humanity seriously.

A. J. Heschel. God in Search of Man, FSG, p 323

עיונים ב'חירות' (ה) - בעקבות השל 

האדם משועבד בחייו לסביבתו הטבעית, לחברה, לאופי שלו, לצרכיו, לאינטרסים שלו ולתאווֹתיו האנוכיות. אך חירות פירושה התעלות אל מעבר לטבע, לחברה, ל'אופי' שלו , לצרכיו, לאינטרסים שלו ולתאווֹתיו האנוכיות, אך חירות פירושה התעלות אל מעבר לטבע, לחברה, ל'אופי', לצרכים, לאינטרסים ולתאווֹת  כיצד, אם כן, תיתכן חירות ?"

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323

Man lives in bondage to his natural environment, to society, and to his own 'character'; he is enslaved to needs, interests, and selfish desires. Yet to be free means to transcend nature, society, 'character', needs, interests, desires. How then is freedom conceivable ?"

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 401

(ו)

להאמין בחירות פירושו להאמין באירועים. היינו לטעון שהאדם מסוגל להימלט מכבלי התהליכים שבהם הוא נתון ולפעול בדרך שאינה נגזרת בהכרח מגורמים קודמים. החירות היא מצב של יציאה מן העצמי, אקט של אקסטזה רוחנית, במובנה המקורי של המילה.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323 


To believe in freedom is to believe in events, namely to maintain that man is able to escape the bonds of processes in which he is involved and to act in a way not necessitated by antecedent factors. Freedom is the state of going out of the self, an act of spiritual ecstasy, in the original sense of the term,

A J Heschel, God In Search Of Man  FSG, p 410


עיונים ב'חירות' (ז )

מיהו אם כן בן חורין ? האדם היוצר אשר אינו נסחף בזרם ההכרח, אשר אינו כבול בשלשלאות התהליכים, אשר אינו משועבד לנסיבות.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323 

Who , then is free ? The creative man who is not carried away by the streams of necessity, who is not enchained by processes, who is not enslaved to circumstances.

A J Heschel, God In Search Of Man  FSG, p 410


עיונים ב'חירות' (ח) 

אנו בני חורין ברגעים יקרי מציאות. רוב הזמן אנו מונעים מכוחו של תהליך, אנו נכנעים לתכונות אופי שירשנו או לעצמת השפעתן של נסיבות חיצוניות. החירות אינה מצב מתמיד של האדם....אין היא הווה, אלא היא מתרחשת. החירות היא מעשה, אירוע. כולנו ניחנו בפוטנציאל לחירות. אך למעשה אנו פועלים מתוך חירות רק ברגעים נדירים של יצירתיות.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 323

We are free at rare moments...It is not it happens. Freedom is an act, an event.

A J Heschel, God In Search Of Man FSG p 411


ט

Freedom comes about in the moments of transcending the self, thus rising above the habit of regarding the self as its own end. Freedom is an act of self-engagement of the spirit, a spiritual event.

A.J. Heschel, God in Search of Man, FSG, p. 411

החירות מתחוללת ברגע של התעלות מעבר לעצמי, ומניה וביה התעלות מעבר להרגל של ראיית העצמי כמטרה בפני עצמה. חירות היא אקט של מעורבות עצמית של הרוח; היא אירוע רוחני.

א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 324

(י)

המושג העליון בפילוסופיה היוונית הוא רעיון הקוסמוס, הסדר; לימודו הראשון של המקרא הוא רעיון הבריאה. אם נתרגם אותם לעקרונות נצחיים, הרי שקוסמוס פירושו גורל, בעוד שבריאה פירושה חירות. משמעותה של הבריאה אינה טמונה ברעיון שהיקום נברא בנקודה מסוימת בזמן. המשמעות המהותית של הבריאה, כפי שהסביר רמב"ם, הוא שהיקום לא התהווה מתוך כורח, אלא תוצאה מחירות.


א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצאת מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 324

The ultimate concept in Greek philosophy is the idea of the cosmos, of order; the first teaching in the Bible is the idea of creation. Translated into eternal principles, cosmos means fate, while creation means freedom. The essential meaning of creation is not the idea that the universe was created at a particular moment in time. The essential meaning of creation is, as Maimonides explained, the idea that the universe did not come about by necessity but as a result of freedom.

A J Heschel, God In Search Of Man FSG p. 411 - 412


--


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה