רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 9 במרץ 2023

אלו דברים לשבת פרה - פרשת כי תשא תשפ"ג

 אומר ישיעהו ליבוביץ על פרשת השבוע בספר "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע" :

"בצורה מעמיקה מאוד אומר המדרש כי לוחות הנושאים עליהם כתב אלוהים, ונועדו להינתן לבני אדם כמתנה, לא צלחו להתקיים בעולמנו החומרי, ואילו לוחות שאדם בשר-ודם התקינם, מתוך רצון וכוונה לקבל על עצמו לקיים את הכתוב בהם, דווקא הם שנתקיימו.

לוחות ראשונים לא נתקיימו משום שניתנו בקולי-קולות, ואילו הלוחות השניים נתקיימו משום שניתנו בצינעה. מה שנתינתם היתה בצינעה, גלום היה בהם הכוח ההולך ונמשך לדורות, ומשה-רבנו לימד את תוכנם לעם.

זוהי למעשה התורה על פיה חי כל יהודי המקבל עליו עול תורה ומיצוות, והיא גם שנתקיימה לדורות וממנה צמחה האמונה בישראל, המוסיפה להחזיק מעמד גם בהיותה נחלשת ולפעמים הולכת לאיבוד, ואם מוסיפה היא להתקיים, הרי קיומה הוא מכוח היות הלוחות השניים רחוקים מקולות, ברקים, ניסים, נפלאות ורעש גדול.

בנושא זה יפה אומר המדרש (תנחומא, לא ): 'לוחות ראשונים על שניתנו בפומבי ( כלומר, בהפגנה גדולה בגילוי שכינה ), שלטה בהם עין-הרע ונשתברו, ואילו כאן ( בלוחות השניים) אמר הקדוש ברוך הוא: אין לך יפה מן הצניעות, שנאמר: 'וּמָה-ה' דורש ממךָ כי אם-עשות משפט ואהֲבַת חסד והַצְנֵע לכת עִם-אלוהֶיךָ' ( מיכה ו/ח)'; ומשמעות 'הצנע לכת עם ה'' היא, קבלת עול מלכות שמים מתוך ההכרה שהאדם מכיר בה את ה'."

י. ליבוביץ , שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע, כתר ההוצאה לאור בע"מ, עמ' 406

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה