רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 9 במאי 2023

אלו דברים לשבת פ' בהר בחוקותי תשפ"ג

 קורה שאדם "הולך בעקבות" הערת שוליים במאמר שהוא קורא, ומוצא שמשום מה, במקור המצויין בהערה לא מופיע הקטע הרלוונטי הנכון.

אבל כמו שבמקרים דומים אחרים, מהג'אנר של "הלך לחפש אתונות ומצא מלוכה" ( להבדיל ) העיון באותו מקור - שכרו בצידו.

וכך הגעתי לספר קטן של לייבוביץ שנקרא "שיחות על פרקי אבות ועל הרמב"ם". בעבר הרחוק מאד עיינתי בספר הזה והעיון החוזר בו גילה - לא במפתיע - שלא נס ליחו.

וכך כותב ליבוביץ  ב"שיחות ג-ד" שם בנושא תלמוד תורה:

"לנושא זה יש השלכות רבות, הן במרחב והן בזמן, והדיו מגיעים עד ימינו אנו. בדיונים בעולמה של יהדות ההלכה אפשר לעמוד על שורשי הדיונים האלה על־ידי עיון בפרקי־אבות. תורה - נכללת כפרט תורה־שבכתב - היא־היא הנושא המרכזי של כל חמשת הפרקים, ואין צריך לומר של הפרק הששי, אשר נתוסף עליהם מאוחר יותר; ובעולמה שך תורה - תלמוד־תורה תופס מקום מיוחד. מקומו של תלמוד־תורה בעולמה של היהדות הוא תופעה מיוחדת לתרבות היהודית, וספק אם יש לו אנולוגיה בתרבויות אחרות.

תלמוד־תורה אין פירושו לימוד, כדרך כל לימודים מקצועיים אחרים אשר בהם אדם עוסק בכדי שידע משהו, ועם רכישת הידע הזה נסתיימה הפונקציה של הלימוד. תלמוד־תורה, בעולמה של יהדות־התורה, איננו אמצעי או מכשיר לרכישת תכנים מסויימים, אלא הוא עצמו נועד לשמש תוכן לחיי־הרוח לתודעתו התרבותית, האינטלקטואלית, ואולי גם האמוציונאלית של האדם. תלמוד־תורה פירושו לא ללמוד את הכתוב בתורה בלבד, אלא גם לחשוב עליה, להגות בה, לפרש אותה, ולהסיק ממנה מסקנות. כל הדברים האלה נרמזים למעשה כבר בתורה, בפסוק 'והגית בו יומם ולילה', והגות היא הרבה יותר מאשר לימוד."

 כמובן שאין הדברים לעיל ממצים. הם בבחינת הקדמה לדברים שבלי נדר עוד יבואו מפי י. ליבוביץ ואנחנו בעקבותיו.

שבת שלום

    ג'ף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה