רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 21 בפברואר 2024

אלו דברים לשבת פרשת תצווה תשפ"ד - מקבץ קטעים לעיון

"השעה צריכה למשנתו של רבי ישמעאל"

אלו מדברי הרב אברהם יהושע השל בספרו "תורה מן השמיים באספקלריה של הדורות".

הדברים, בדומה לספר כולו, צריכים עיון מדוקדק. לקראת עיון כזה, להלן מקבץ מתובנותיו של השל על רבי ישמעאל, מרביתן  מתוך הספר, לרבות הפסקה בה מופיעים דברי הפתיחה הנ"ל, בהקשרם.

"צנוע היה רבי ישמעאל ואיסטניס, אנין הדעת ונוח לבריות. מרגלא בפיו: 'התרחק מן הכיעור ומן הדומה לו.'"

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א)  הוצאת שונצין, עמ' XXXIX

"סכסוכי מחשבה וזעזועי נפש הם מן הארועים בכל דור ודור. בעיות הרוח פושטות צורה ולובשות צורה. עד שאתה בא לדעת את תנועות המחשבה שבתקופות האחרונות, צא ודון את השלשלת התלויה מאחוריהם. דברים שרבי עקיבא ורבי ישמעאל נחלקו בהם, התווכחו והתנצחו בהם בעלי תריסין בימי הביניים, והם עדיין עומדים על הפרק."

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א)  הוצאת שונצין, עמ' XLI

"דור דור ודורשיו. חידה חידה וביאוריה; וכל העמוקה מחברתה ביאוריה מרובים ממנה. אף התורה נקנית בשתי דרכים: בדרך הסברא ובדרך החזון. דרכו של ישמעאל הפשט, דרכו של רבי עקיבא המסתורין."

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א)  הוצאת שונצין, עמ' XLI

"ואהבת לרעך כמוך - על פי רבי עקיבא - הוא כלל גדול בתורה, מהותה או תמציתה. ואולם על פי רבי ישמעאל, מהות התורה ותמציתה הן הכוונה להרחיק את עמנו מעבודה זרה: ' באו כל המצוות ללמד על מצווה אחת והיא עבודה זרה.' השקפתו של רבי עקיבא ידועה לכולנו; השקפתו של רבי ישמעאל נשכחה מלב."

א.י השל, "ערכי החינוך היהודי" , ב"אלוהים מאמין באדם", תרגם וערך דרור בונדי, בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, עמ' 256, הערות השוליים הושמטו. - ג'ף

"רבי ישמעאל קרא תגר על דרכי מדרשו של רבי עקיבא, וכשהסיק רבי עקיבא דין חשוב מן האות וא"ו  שבדיבור 'ובת כהן' ('ישמעאל אחי, בת ובת  אני דורש'), אמר לו: 'וכי מפני שאתה דורש בת ובת נוציא זו לשריפה ?! "

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א)  הוצאת שונצין, עמ'  4

"בהיכלו של רבי ישמעאל קול דממה דקה. מתון היה בכל דבר, בין בחפצי שמים ובין בצרכי האומה. כשם שהתריס נגד המפליגים בפרשנות תורה, כך קרא תגר על המפריזים בדרישות לקידוש השם, קרבן הנפשות עלול היה לפגוע קשה בקיומה של האומה. עולם חסד יבנה, ולא גבורה. אך הוא הורה דרך לרבים ואמר: לא זו הדרך."

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א)  הוצאת שונצין, עמ'  XLIII


"לכל הוגה דעות ישנה נטייה לנקוט רעיון אחד, עיקר אחד, המהווה מוקד לכל מחשבותיו האחרות. הלל ומאוחר יותר רבי עקיבא סברו שכל התורה כולה היא פירוש לפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'. לעומת זאת, רבי ישמעאל לימד שלכל המצוות יש טעם אחד: לנתק את היהודי מעבודה זרה. הרבי ר' מנדל מקוצק סבר, כנראה, כי יהודיות היא פירוש לפסוק: ' מדבר שקר תרחק' ((שמות כג, ז) "


א. י. השל, קוצק במאבק למען חיי אמת, תרגום דניאל רייזר ואיתיאל הררי, ערך דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ'  63

"השקפת רבי ישמעאל היא, שלא כל דברי התורה מסוג אחד הם. יש דברים המלמדים את רצון האלהים, ויש דברים המספרים על הנוהג בחיים. לא הרי הכתובים המלמדים דין ומצוה, כהרי הכתובים המשיאים עצה ומלמדים דרך ארץ."

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק א)  הוצאת שונצין, עמ' L

"בדייקנותו הדגיש רבי ישמעאל, שאי אפשר להגיד שכל התורה נאמרה בסיני. הוא סובר: כללותיה של התורה ניתנו בסיני, ופרטיה באוהל מועד. ולפי שיטתו אי אפשר לומר, כל התורה היא מן השמים, כי הביטוי 'מן השמים' משמע מעמד הר סיני."

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק ב)  הוצאת שונצין, עמ'  88

"רבי עקיבא סובר שכל דבר ודבר הגיע למשה מפי הגבורה ושאף דבר אחד לא אמר מדעתו, ורבי ישמעאל סובר: כלל גדול שמשה קיבל תורה מפי הגבורה, אלא שיוצאים מן הכללים פרטים שונים, שמשה אמר מדעתו, והקדוש ברוך הוא הסכים על ידו."

א. י. השל, תורה מן השמים באספקלריה של הדורות,(חלק ב)  הוצאת שונצין, עמ'  402

"לא עמד חכם אחר שהטביע את חותמו המובהק על היהדות כרבי עקיבא. לפי אגדה, מכריזים ברקיע: ' הזהרו ברבי עקיבא ותורתו !'.* ובכל זאת דומני שהשעה צריכה למשנתו של רבי ישמעאל, למשנת הצמצום בעיקר תורה מן השמים."

א. י . השל , תורה מן השמים באספקלריה של הדורות, בעריכת דרור בונדי, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן, כרך ב, עמ' 967

ואידך זיל גמור

שבת שלום

    ג'ף







* בהערת שוליים מס' 19 על אתר מפנה השל לקידושין פא ע"א.

^ראו באופן כללי על רבי ישמעאל בויקיפדיה 

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%91%D7%99_%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%90%D7%9C

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה