רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 7 בפברואר 2024

אלו דברים לשבת ר"ח אדר א פרשת משפטים תשפ"ד

 "אגב" עולמות

ב1970, תשל"א, יצא לאור לקט בעריכתו של אהרן אפלפלד. הלקט נקרא : "מעולמו של רבי נחמן מברסלב". מדובר בספרון  בהוצאת המחלקה לחינוך  ולתרבות בגולה של ההסתדרות הציונית העולמית. בספר ששה שערים, פתח דבר ומבוא של אפלפלד. השערים הם: סיפורים, שיחות ותורות, תפילות, שער רביעי : "על עצמו", אחרי כן : חלומות והשער האחרון הוא מילון מונחים.

מלכתחילה כוונתי היתה להביא כאן את "התפילה" הראשונה בפרק על תפילות בספר - תפילה שאפלפלד כינה : "על השתיקה". הבנתי שהתפילה ארוכה מדי לכאן אז החלטתי להביא כמה שורות מהפתיחה: 

"זכנו להיכלל בתוך נשמת משה רבנו עליו השלום, שהוא בבחינת שתיקה, ואזכה להרגיל עצמי בשתיקה. לקיים דברי חכמינו זכרונם לברכה, שאמרו 'סייג לחכמה - שתיקה'. ואמרו 'ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה'. ואזכה לשתוק גם במחשבה בכל מקום שאני צריך לשתוק."

יעקב וינרוט המנוח אמר בהרצאה האחרונה שלו את הדברים הבאים, בין השאר, על רבי נחמן:

"ואני הגעתי לרבי נחמן מברסלב בשלב די מאוחר בחיי, בנסיבות מאד יוצאות דופן ואני נדהמתי לראות איזה עושר יש בתוך התורה הזאת..."

הפניתי בעבר, לא אחת להרצאה הזאת של וינרוט זצ"ל ואני מפנה את  אליה שוב בקישור להלן.

בפרק האחרון לשני הכרכים של "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן" אומר הרב שג"ר זצ"ל את הדברים הבאים:

"מה שלמדתי יותר מכל מרבי נחמן הוא שלפעמים הסתירה והמחלוקת הן אמתיות יותר מתמונת מציאות הרמונית. הגותו של הרב קוק, המשפיעה עלינו רבות, מעודדת את נטייתנו לאחדות ולהרמוניה בין רעיונות, אידיאולוגיות, עמדות וזרמים שונים, אבל תורת רבי נחמן מאפשרת להבין שזהו אכן אידיאל רוחני גבוה אך לא תמיד בר־מימוש; במציאות הממשית דומה שחשוב יותר לדעת לרכוש את היכולת לחיות בסתירה, שהיא בוודאי אמתית יותר מאשר הרמוניה מזוייפת, מאולצת או אלימה, שבה אתה מותח או מקצץ את הניגודים כדי להתאימם למיטת סדום הרמונית כביכול. האתגר שלנו אינו יצירת הרמוניה בין צדדים סותרים או הכרעה ביניהם, אלא היכולת לחיות בשילוב של כמה אלמנטים סותרים הממשיכים לעמוד בסתירתם ובאי־התאמתם, שילוב המחולל מעין ניגון העשוי להיות מורכב מדיסוננסים, אבל עם זאת הוא מפעים, עמוק ואינסופי."*

המשך בלי נדר, יבוא

שבת שלום וחודש טוב

         ג'ף


https://www.youtube.com/watch?v=vn4X6UuzzJA&t=442s

*הרב שג"ר "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן (חלק ב) הוצאת מכון כתבי הרב שג"ר" בעמ' 470

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה