רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 7 ביוני 2018

אלו דברים לשבת פרשת שלח לך תשע"ח


כמה משפטים של יעקב נוסנר גרמו לי לחשוב...
מדובר בכמה שורות בפרק הראשון לאנתולוגיה של כתבי השל שערך יחד עם אחד הבנים שלו; פרק שמוקדש למה שנוסנר רואה כתרומתו הייחודית של השל להגות היהודית בדורו, ולדורות הבאים
אומר נוסנר כך בתרגום חופשי שלי:
" תנו לי להסביר, בראש ובראשונה מדוע אני מאמין שהשל ניצב כאחד ההוגים הגדולים של יהדות אמריקה, מודל לחיקוי לדורות הבאים. מה ניסה השל לעשות ומה עושה את העבודה האינטלקטואלית של השל - לבעלת חשיבות בת קיימא. השל ניסה ליצור 'תאולוגיה טבעית' עבור היהדות, תאולוגיה שנקודת המוצא שלה היא היכן שאנשים נמצאים בפועל, בכל החילון שלהם ובכל הבורות שלהם. מנקודה זו ביקש השל להביאם לסיני. "**
אני לא מבין עד הסוף את הדברים הנ"ל וגם לא דברים שכותב נוסנר בהמשך. אך נדמה לי, רק נדמה לי שאני קצת קולט על מה הוא מדבר.
כשאתה מדבר עם אנשים "דתיים" לעתים קרובות אתה מקבל את הרושם שבאמתחתם נמצאת איזו תשובה גדולה, טובה ומקיפה למצב האדם ביקום. אתה מקבל לעתים קרובות את התחושה ש*הם* חושבים כך, ושהם ישמחו לחלוק איתך את האור שבאמתחתם.
לא זו היתה נקודת המוצא של השל, על פי נוסנר ( וגם, אוסיף, על פי מה שאני מבין את השל משנים של קריאה בכתביו ).
נקודת המוצא של השל היא - שהאדם - בעצם היותו אדם - כן קצת כמו האדם הראשון - עומד מול הקב"ה והקב"ה עומד מולו ( מרחף מעל הגן ) מביט בו ושואל : אייכה ? היכן אתה בנאדם ?
השל חי, גם הוא, בתודעה שיש בעולם אור גדול, אור פני השכינה שמאירה.

"היהדות היא תשובה לשאלות העומדות ברומו של עולם, עולם היחיד ועולם הציבור. ואין אדם עומד על האמת שביהדות, על המאור שבתורה, אלא אם כן מסתכל וצופה לתוך מעמקי הנפש ושומע לבעיותיה. באין הסתכלות, באין הבנת השאלות, היהדות ותשובותיה כפת חרבה לאדם שבע, כפתרון בלי חידה".*

 עם זאת, אין באור הזה, על פי תפישתו של השל ורבותיו למחוק או להעלים את ה"חושך", את הרוע שבעולם. השל מביט בעולם בהשתוממות, במבוכה ובפליאה. בנוסף, אין ,לפי השל, תשובה אחת חתוכה מפורשת מבוררת שיש בה כדי לשים קץ לשאלות הקיום אחת ולתמיד. 

"הדת אינה תשובה לכל הבעיות. הדת היא אתגר לכל התשובות, לכל הפתרונות".^

"הקוטביות היא תכונה הכרחית של כל הדברים. המתח, הניגוד והסתירה מאפיינים את המציאות כולה".*^

והדברים צריכים עוד עיון

שבת שלום

    ג'ף



**Jacob Neusner in the Chapter 1 of "To Grow in Wisdom", (antho. ed byJ Neusner & N Neusner), Madison Books, p

*א.י השל," ייחודו של הקיום היהודי", ב"אלוהים מאמין באדם", תרגם וערך דרור בונדי, בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, עמ'  129 -130

^השל בשיחה באוניברסיטה בקליפורניה ב1968, בלינק להלן בדקה 7:37 

*^א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצ'  מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ'  269



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה