רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 6 בספטמבר 2018

אלו דברים לשבת פרשת ניצבים תשע"ח


שתי הערות מקדימות:

א.  אלו דברים ולצורך העניין גם הטור השבועי שמתפרסם תחת הכותרת "על קו 58" עוברים "בקרה" על ידי צד ג' לפני פרסומם; "בקרת איכות" הן לענין התוכן, הן מבחינה לשונית. עם זאת האחריות הבלעדית לשני אלה היא כמובן על כתפי כותב שורות אלו. בעקבות הערות אחד הבקרים  מאתמול אני מביא , ברשותו, סוג של סייג או פתיחה לדברים שלהלן:
"אלה רק המילים הראשונות של המבוא של החלק הראשון  של ההקדמה שיהיה לפחות כל החלק הראשון של ההקדמה." ההערה הזאת אגב נאמרה בנימה מבדחת ורצינית כאחת וכך - בשילוב הזה - יש להתייחס אליה. :-)

ב. הבוקר קראתי דברים כלשהם שהביאו אותי להכרח להוסיף כאן הבהרה לתוכן. להלן אפשר להבין - ש"אני יושב על הגדר" ביחס לבחירות המקומיות בירוחם. הישיבה על הגדר היא אך ורק בשאלה - במי לבחור לראשות. בזה אני עוד מתלבט. הדברים שקראתי הבוקר מיקדו את תשומת ליבי לאחת הסוגיות הבוערת בבחירות. באופן כללי ולא מדויק אתאר אותה כיחס בין "התושבים הוותיקים" בירוחם, בני דור המתיישבים שהגיעו בשנות החמישים, לבין "תושבים שזה מקרוב באו" ( "בני הגרעינים" לצורך העניין ). בסוגיה הזאת איני יושב על הגדר כלל וכלל ואמצא הדרך בהזדמנות אחרת לומר את דבריי - רק לא כעת ולא כאן.

כעת ברשותכם לאלו דברים לשבת הקרובה ש"הכינותי מראש" :-)

כמי ש"חי" בפייסבוק ( עדיין, שכן מסתבר שבארה"ב יש נטישה כלשהי של האפליקציה הזאת ) שמתי לב השבוע שמערכת הבחירות בירוחם , עלתה מדרגה...מתחממת.

אף על פי כן כותב שורות אלו עדיין "יושב על הגדר, רגל פה רגל שם".



התפקיד של ראש עיר הוא תפקיד חשוב. אין זה נכון שלא משנה מי יעשה או תעשה את התפקיד. זה כן משנה.

יחד עם זאת, לעת הזאת ישנם עניינים בוערים יותר וחשובים יותר המושכים את תשומת ליבי. ענינים אלו נוגעים לדמותה של מדינת ישראל כמדינה היהודית ודמוקרטית.

האיזון העדין בין "יהדות" ל"דמוקרטיה" הופר הפרה גסה לאחרונה עם חקיקת "חוק הלאום".

אמנם לשיטתם של התומכים בחוק - האיזון העדין הזה הופר עוד קודם לכן על ידי בית המשפט העליון שנתן לשיטתם משקל יתר ל"דמוקרטיה" על פני "היהדות";  הפרה שתוקנה בחוק הלאום.

לא מדובר בשאלה משפטית גרידא או אפילו בעיקר.. הענין הציבורי סביב נושא זה מוכיח זאת. מדובר בסוגיה הנוגעת לחיי היום יום של כל אחד ואחת מאתנו, לנימי הנפש של החברה הישראלית ( אם אפשר לומר כך * )

האזהרה הבאה שמקורו במאמר משפטי שזכתה לציטוטים בפסיקה ושמבוססת על הערכה של שופט אמריקאי בשם לרנד הנד ( היד המלומדה  -כך !) אומרת כך:

"אין בכוחם של ערכי היסוד לעצור את הידרדרות החברה. לא לשם כך הם נוצרו. רק הכוחות הפנימיים של החברה יכולים למנוע את הידרדרותה. רק עמידה מתמשכת ובלתי מתפשרת על ערכי המוסר הנצחיים של האנושות יכולה למנוע את הידרדרות החברה.
חירות, שיוויון, צדק אינם רק ערכי יסוד; הם גם מושגי יסוד הקודמים לשיטה משפטית וקיימים מעל ומעבר לה. כל עוד קיימים ערכים מוסריים אלה בלבבות בני אדם, הם ימנעו את הידרדרות החברה והשיטה המשפטית, אך אם אלה אינם קיימים, כדברי LEARNED HAND, אין בכוחם של חוקה, חוקים ובתי משפט להצילם "

 


הדברים הם מתוך מאמר של פרופ' ג' פרוקצ'יה, "הערות בדבר שינוי תוכנם של ערכי היסוד במשפט", עיוני משפט, כרך טו (תש"ן), עמ' 377, בעמ' 383-382, וצוטטו בפסקי דין שונים של בתי המשפט בישראל.

שבת שלום

    ג'ף



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה