רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 4 באפריל 2019

אלו דברים לשבת פרשת ראש חודש ניסן - תזריע תשע"ט


יציאת מצרים היא ארוע מכונן בתולדות ישראל.
החסידים מסבירים שאין מדובר על אירוע חד פעמי אלא באירוע שחוזר על עצמו. בעצם  - חז"ל אומרים את זה : "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" (ההגדה)

על כל פנים, בפרוס עלינו חודש ניסן, חשבתי לנצל את ההזדמנות ולהניח כאן - כמה טקסטים שבעיני הם טקסטים מכוננים.

הראשון הוא מתוך דברי הרב שג"ר על פסח:

"בחסידות לימדו כי שאלת 'מה נשתנה' היא הגורם והתנאי לגאולה: עצם שאלת השאלה הוא זה שיביא ליציאה מהמצר. 
...השאלה הבסיסית של הבריאה היא מדוע המציאות נמצאת ולא נעדרת. אני קיים, אנחנו נמצאים, אך הדבר אינו מובן מאליו. פקיחת העיניים הזאת מביאה להשתאות ומערערת את העולם של המובן מאליו... זו בעצם הארה של תודעה עצמית המלווה בהשתוממות ובפליאה: אני נמצא כאן, צובט את עצמי ואומר לעצמי, 'אכן, אמנם כן'. "

הרב שג"ר, זמן של חירות, הוצאת מכון כתבי הרב שג"ר, עמ' 133-131.

הטקסט השני הוא מההרצאה האחרונה של יעקב וינרוט ז"ל :

"תראו, אני לא יכול בהרצאה הזאת לפתח את תורת הניגון ואת תורת האומנות של רבי נחמן, ואני ניסיתי
פעם להסביר את זה, זה לקח לי כמה וכמה פגישות ואני לא בטוח שהצלחתי. אבל אני רוצה לפתוח לכם
חרך שאתם תבינו מה פירוש שבכל דבר ודבר יש ניגון.
כל אחד ואחד מאיתנו, כל אחד שנמצא כאן, שמע ולו פעם אחת בחייו את המציאות כשירה. המציאות
שרה לנו בהיפתח כותר של פרח, בפכפוך המים של הנחל, בשחר העולה קמעה קמעה, בזהרורי השמש
השוקעת, באוושת העלים, בדממת המדבר, בקולות מים רבים אדירים משברי ים, בצחוק של ילד, בדמיון
של תינוק, בעולל שיונק משדי אמו, באהבת נעורים ראשונה,, ברדת השלג הראשון, בפסגת ההר,
ובעבתנות של הגבעה, בתאום רבא ובציוץ הציפורים.
כל אחד ואחד מאיתנו היה לו מומנט כזה שהוא ראה בו שירה. אלה דברים של יום יום שהחיים מזמנים
לנו. אנחנו לא שומעים את השירה הזאת, משום שאנחנו רצים במרוץ החיים שלנו שמחריש את האוזניים
שלנו. אנחנו לא מסוגלים לשמוע את השירה של המציאות. אבל המציאות שרה."

יעקב וינרוט ראו בhttp://leeba.org.il/9764

הטקסט השלישי הוא של א. י. השל בראיון האחרון שנתן לקרל שטרן:

ברצוני לומר לצעירים מספר דברים, וברשותנו רק דקה אחת.

הייתי אומר כי עליהם לזכור שיש משמעות מעבר לאבסורד. עליהם להיות בטוחים כי כל מעשה קטן יובא בחשבון, כי לכל מילה יש עוצמה, וכי כל אחד יכול לתרום את חלקו לגאולת העולם על אף כל האבסורדים וכל התסכולים וכל האכזבות. ומעל לכול, זכרו כי משמעות החיים היא יכולתנו  לבנותם כאילו היו מעשה אומנות.

א. י. השל, השיחה (החמישית) עם קרל שטרן, תרגמה ורדה לבני ב"חמש שיחות עם אברהם יהושע השל" בעריכת פ פלאי, הוצאת אוניפרס, עמ' 123


שבת שלום וחודש טוב
         ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה