רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 9 ביולי 2020

אלו דברים לשבת פרשת פנחס תש"ף (ט)


האזנתי השבוע לג'וזף הלר.

הגעתי להלר דרך הנרי אונגר יבל"א, שמותח קו ישר, באחת ההרצאות שלו, בין הלר לבין פרנץ קפקא.
הרצאה של הלר ששמעתי התקיימה באותה אוניברסיטה שבה אברהם יהושע השל דיבר שנתיים קודם. את שתי ההרצאות ועוד כנראה מאותה סדרה אפשר למצוא ברשת.
הלר, שמסתבר שהיה לו חוש הומור ( זה די ברור, המחבר של מילכוד 22 לא יהיה לו חוש הומור ?! ) מספר באותה הרצאה על היצירות הספרותיות שהשפיעו עליו. לא שמעתי שהוא מזכיר את קפקא, אבל הוא מזכיר את דוסטוייבסקי ודוסטוייבסקי השפיע על קפקא. וכן את שייקספיר.
בהמשך הוא מדבר על כמה מהדמויות בספר. תחילה הוא מתייחס לדמות המרכזית בספר, יוסאריאן, שמוצג לקורא, לדברי הלר תוך אזכור לא מדויק משורה משייקספיר "למות או לא למות זו היתה השאלה...מותם של אנשים [במלחמה] היה הכרחי; אולם     א י ל ו  אנשים ימותו - זאת קבעו הנסיבות , ויוסאריאן נכון היה להוות קורבן לכל מלבד לנסיבות. אלא שזו היתה המלחמה."
דמות אחרת, מיג'ור  מיג'ור , מוצגת באמצעות פרפרזה על קטע מתוך "הלילה השנים עשר" לשייקספיר:
"מיג'ור מיג'ור נולד מאוחר מדי ובינוני מדי. יש אנשים הנולדים בינוניים , יש אשר מגיעים לבינוניות, ויש אשר הבינוניות נכפית עליהם. אצל מיג'ור מיג'ור היו אלה כל השלוש."
העלאתו בדרגה של מיג'ור מיג'ור לדרגת רב סרן ( רב סרן מקביל למיג'ור באנגלית ) כבר ביומו הראשון כחייל יוחסה לטעות מחשב (" למעשה, קודם מיג'ור מיג'ור על ידי מכונת I B M, בעלת חוש הומור חריף כמעט כזה של אביו."*)

טעות המחשב הזו, הזכירה לי, את שירו של יהודה עמיחי "הקופסה". 


 "פעם לא עברה משכורתי ממקום העבודה אל חשבוני בבנק" מספר  המשורר. הוא ניגש לבנק ופקידה אחת בודקת ומוצאת במחשב שאכן המשכורת לא עברה ושולחת אותו לפקידה אחרת בתוככי האולמות הנוצצים של הבנק עד שפקידה אחת שולחת אותו למרתף ש"איננו נוצץ ואין בו מחשבים ואין בו פקידות יפות..."

"ופקיד מזקין ורך שמע אותי ונגש לכונניות העץ שמאחוריו שבהן תיקים וקופסות קרטון לרוב. וחפש והוציא קופסת קרטון אחת ושם אותה על השולחן והוריד את סרט הגומי מן הקופסה. וסרט הגומי רחב וורוד כגומי שבתחתוני נשים בימי נעורי. והוא דפדף בין הניירות שבקופסה ומצא את הנייר ותקן את המעוות שבהעברת כספי וסגר את הקופסה וכרך עליה את הגומי הוורוד והחזיר אותה לכוננית. ואמרתי אני בליבי: 'הקופסה הזאת היא כמו ליבי הפנימי' ועליתי מן המרתף ויצאתי לרחוב."^

שבת שלום
    ג'ף

* המובאות ממילכוד 22 הן מהמדורה בתרגומם של בני לנדאו ובני הדר, בהוצאת "ביתן", עמ' 66, 81 ו84, 

^ יהודה עמיחי, שעת החסד, הוצאת שוקן, עמ' 127




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה