רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 11 בנובמבר 2021

אלו דברים לשבת פרשת ויצא תשפ"ב

 על פרשת השבוע אומר הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל, בין השאר,  את הדברים הבאים :

"הפרשה הזו היא לא רק פרשת השבוע, והבעיות שעולות בתוכה הן לא רק הבעיות של יעקב - זו פרשת התקופה ופרשת הדורות שלנו. זה לא שבשבוע הבא נעבור לסיפור אחר - זו פרשה בו אנו חיים במשך הדורות האחרונים, בצד הזה שאדם עומד ופתאום מבין איך נראה העולם שסביבו. והשאלה היא מה עושה יעקב של עכשיו כשהוא עומד אל מול הדברים האלו.

בדורות הקודמים לדורנו, העולם היה עבורנו בבחינות רבות כמו בית אבא עבור יעקב, או כבית המדרש של שם ועבר - עולם שהוא ביסודו של דבר עולם אחדותי, שלם פחות או יותר, וחי מתוך ובתוך עצמו. כיום אנו עומדים בפני עולם שכבר לא מאפשר לנו להישאר בתוך התחום הקטן שלנו, בחברת אנשים שהם פחות או  יותר  כמונו. יצאנו כבר מבית אבא ואנו מתחילים לראות שהעולם הוא לא רק עולם גדול, אלא גם עולם מלא שנאה, פילוג, ניכור והרס עצמי. גם יעקב עצמו כבר מזמן אינו יעקב בשלמות - גם הוא מפוצל לכמה חלקים, וכל פלג הולך ומתפלג בתוך עצמו הלוך ושוב."

ובהמשך :

"יש צורך לקנות ולסגל את ההבנה, את התחושה, שכל רגע שהולך ונמוג הוא דבר שאיננו חוזר. לא מדובר כאן על מוסר עבודה, אלא על הבנה פנימית שכל מה שעושים הוא בכלל לא מספיק.  איך אדם יכול להרשות לעצמו לנוח ? עצם המחשבה על כך  צריכה להקפיץ אותו: כיצד אפשר לישון כשיש עולם כזה ? הדבר הוא בערך כמו מצב בו אדם נמצא תלוי על קצה מגדל, והוא אומר לעצמו: ' אני הולך לנוח קצת'."*

שבת שלום

    ג'ף

הדברים הם מתוך ספרו של הרב עדין "חיי עולם- שיחות על פרשת השבוע", הוצאת קורן ירושלים,  שפע - מגיד, עמ' 66, 68. וראו שאר הדברים  באותו הפרק .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה