רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 25 בנובמבר 2021

אלו דברים לשבת פרשת וישב תשפ"ב

 באנגלית יש מושג שנקרא : National Treasure

אוצר לאומי. הכוונה בדרך כלל לתופעת טבע דוגמת הקניון הגדול The Grand Canyon או נכס המצוי במוזיאון כמו העותק המקורי של החוקה האמריקאית.

הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ זצ"ל הוא אוצר לאומי.

הנה חלק מדבריו על פרשת השבוע בספרו "חיי עולם":

"התפיסה היא שבעל השאלות הוא דווקא התלמיד חכם; אם אני עם־הארץ - אין לי שאלות. התפיסה היא, בעצם, שכשהקב"ה נותן לנו את התורה, הוא לא מוכר לנו שלוות נפש. זהו לא חלק מן התגמול. בתפיסה זו, אדם שהגיע למצב בו אין לו יותר שאלות, אין לו יותר קשיים, אין לו יותר ספיקות ובעיות - הוא איננו האדם השלם, אלא להיפך, הוא איש שיצא מן העולם לגמרי.

משמו של ר' שמחה בונים מפשיסחה אמרו: כל אדם צריך לדמות לנפשו כאילו הוא עומד וראשו על סדן, והיצר הרע עומד מעליו עם גרזן גדול, והנה עוד רגע הוא עורף את ראשו. שאל אותו אחד מתלמידיו: ומה קורה אם אדם לא מדמה לעצמו כך ? ענה לו ר' שמחה בונים: זה סימן מובהק לכך שהיצר הרע כבר כרת את ראשו. אדם שכבר אין לו יותר ייסורים, אדם שהגיע  אל השלווה והמנוחה - זה סימן שהוא כבר מת, ראשו כבר קצוץ וערוף, וזו הסיבה שיש לו חיים טובים, שקט ושלווה.

זו מסקנה לא מנחמת , ובוודאי לא מרגיעה: חיים של שלווה הם בוודאי יותר נעימים, אבל הם לא יותר טובים. הבחירה בטוב היא לא בחירה בחיים של שקט ולא בחיים של מניעת בעיות, אלא בחיים שכוללים בתוכם כמות מסויימת של ייסורים."*

השיר שבחרתי להצמיד לדברים הללו הוא שירו של בוב דילן - "מגפיים מעור ספרדי" בביצוע ננסי גריפית' עליה השלום.

שבת שלום

   ג'ף

*הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוך המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 86-85

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה