רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 13 בינואר 2022

אלו דברים לשבת שירה - פרשת בשלח תשפ"ב

 

לכבוד שבת שירה, אני מבקש לשתף אתכם בשלושה "מקורות" מפי שלושה הוגי דעות. המקור הראשון הוא דברים על הפרשה של ישיעיהו ליבוביץ. המקור השני הוא דברים כלליים של אברהם יהושע השל מתוך מאמר שנקרא "נשאת ונתת באמונה ?" והמקור השלישי הוא תרגום לעברית של משה דור לדברים של צ'ארלס סימיק יבדל"א שכותרתם: "מדוע אני אוהב שירים מסויימים יותר משירים אחרים".

המקור הראשון

"אנחנו למדים מ'בשלח דבר גדול מאד," אומר ישיעיהו ליבוביץ בספרון "הערות לפרשיות השבוע". |והוא שהנס, ההתגלות  וגם התעלות האדם לשירה על רקע נס של התגלות - כל זה אינו אלא אפיזודה חולפת  שאין לה השפעה על ההמשך. ואילו מה שמתמיד אינה השירה של החיים, אלא הפרוזה של חיים. ודווקא  במסגרתה של אותה פרוזה של החיים - וילונו, וילונו, ומים אין לשתות, והלחם קלוקל ו'היש ה' בקרבנו אם-אין' - דווקא במסגרת זו ניתנה תורה לישראל. 'שם שם לו חק ומשפט', ושם נקבעה השבת. לפני מתן תורה והתגלות השכינה בהר סיני נקבעה השבת, שהיא המוסד המרכזי של הקיום היהודי על-פי התורה.

דבר זה חשיבותו גדולה לאין ערוך. הנס וכל גורם על-טבעי מתגלים כחסרי משמעות מבחינה דתית. ועל-כל-פנים אינם יעילים לגבי ביסוס האמונה. הדור שראה את הנסים והנפלאות - לא האמין. ואם נאמר: 'ויאמינו בה' ובמשה עבדו', זו הייתה אמונה לרגע, לרגע שבו חיו את התשועה; ומיד לאחר-מכן נמחקה הכל."

ובהמשך:

"משמע, שאין קשר בין המציאות הטבעית שבה שרוי האדם ובין הכרעתו והחלטתו לקבל עליו עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות. הכרעה והחלטה זו יכולה לצאת רק מן האדם עצמו, ואם איננה באה ממנו, אם הוא מוכיח שהוא בן לעם קשה ערוף, אפילו האינטרוונציה האלהית איננה יכולה להביאו לקבלת עול מלכות שמים ועול תורה ומצוות.

וזהו הלקח הגדול בעולמה של האמונה בכל הדורות, ולכן אין זה מקרה שבתעודה מאוחרת של האמונה ביהדות, ב'שולחן ערוך', המלה הראשונה היא 'יתגבר'. דרוש מאמץ עצום של האדם נגד טבעו ונגד מציאותו, כדי שיעמוד בבוקר  ( וזה המשך הדברים ב'שלחן ערוך') לעבודת ה' - לפיכך 'יתגבר'.

האמונה איננה ניתנת מן החוץ  ואיננה יכולה להינתן מן החוץ. היא יכולה לצמוח רק ממאמץ האדם, מהכרעתו ומהחלטתו."

י. ליבוביץ, הערות לפרשיות השבוע, הוצאת אקדמון, עמ' 49-48

המקור השני

"מקורות הדת - במעמקי המחשבה, בהסתכלות שלא ניתנה לביטוי, בתמהון בפני הפלא והמסתורין שלמעלה מכל השגה והבעה. מכאן שתחיית הדת לא תבוא אלא על ידי חידוש המבוכה הפנימית, על ידי יסורי המחשבה העומדת בפני הטמיר והנעלם  שבכל דבר ודבר, לרבות הטמיר והנעלם שבמחשבה עצמה."

א.י. השל , "נשאת ונתת באמונה ?", מתוך אלוהים מאמין האדם, בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר, ובעריכת דרור בונדי, עמ' 92 וראו גם בתורה מן השמים באספקלריה של הדורות, פרק ב, לחלק השלישי, ספרי מגיד, הוצאת קורן, עמ' 945

המקור השלישי

ראו ב -

https://blogs.bananot.co.il/228/?p=228

הקישור הזה יביא אתכן לדף של אתר בננות, גלגלו טיפה למטה בדף עד שתגיעו לכותרת 

"בימת אורחים: צ'רלס סימיק ומשה דור" ושם תראו ש"הגעתם ליעד".

שבת שלום

    ג'ף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה