רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום שלישי, 5 בספטמבר 2023

אלו דברים על "אמת בצל המלחמה" של חסדאי

בפרק הראשון בספרו של יעקב חסדאי, "אמת בצל המלחמה", עוסק חסדאי בלקחי מלחמת יום הכיפורים, מבחינת צה"ל. בדברים שלו שם ישנו ניתוח של שלושה תחומים שחסדאי מכנה אותם "ליבה ונשמתה של החשיבה": "החשיבה המופשטת, החשיבה הביקורתית והחשיבה היוצרת."

ואלו דברי חסדאי בנושא:

"חשיבה מופשטת פירושה, חשיבה העוסקת בעקרונות ומתוך כך היא שיטתית ומקיפה. אין היא באה לתת פתרונות לבעיה חלקית ואין בכוחה לסייע למפקד הנמצא במצוקה בקרב. שם דרושה חשיבה אחרת. אולם החשיבה המופשטת חיונית ברמה האסטרטגית והאופרטיבית הגבוהה. היא מבטיחה שכל הנתונים נשקלים ושהפתרונות כוללים ומקיפים ואינם עשויים טלאים.

רק על־ידי חשיבה מופשטת ניתן לנסות ולחזות את הצפוי. שכן חשיבה מעשית תמיד מוגבלת לעבר ולניסיון של האיש החושב. כדי להרחיק ראות, יש לחשוב במושגים ולא בעובדות. תפישות העוסקות בנושאים של 'הרתעה', 'מאזן אימה' ואפילו 'גישה עוקפת' ו'ריכוז מאמץ', מבטאות בראש ובראשונה ניתוח מופשט של בעיה לצרכים מעשיים.

ברמות בכירות הכושר לנהל מלחמה קשור מאוד ביכולת להגדיר בצורה מופשטת מסקנות הנובעות מצבירת עובדות ונתונים.

חשיבה ביקורתית היא חשיבה שאינה משלימה עם הנחות ומוסכמות מרובות מדי ושואפת לבדוק ולבקר אותן מראשיתן. חשיבה זו היא אחד התנאים החשובים ליצירה רוחנית בכל תחום שהוא. במקום שיש ויכוח, אי־הסכמה ובדיקה מתמדת של מה שסוכם בעבר, יש סיכוי לפריחה ולהתחדשות של התרבות.

חכמת המלחמה היא תרבות מסוג מסויים ובמובן זה, מותנית פריחתה בביקורת, בוויכוח ובמחלוקת. מידה גדולה של הסכמיות והעדר ויכוח...הביאו לניוונה של המחשבה הביקורתית בצה"ל.

חשיבה יוצרת היא חשיבה המביאה לעולם יצירות ורעיונות שלא היו בו קודם. בעולם התרבות מבחינים בצורה בולטת בין כשרון רגיל לבין כושר יצירה. המבקר הספרותי עשוי להיות מוכשר יותר מן הסופר, אעפ"כ מייחד את הסופר הכוח היוצר.

חשיבה יוצרת זקוקה לטיפוח. צריך לחפש את האנשים היוצרים וצריך לעודד כל גילוי של יצירה. מבע הדברים הוא, שיצירה בהיותה חדשה, נתקלת בעולם זר ועויין וקל מאוד להחניקה ולהעלימה. רק עוצמתה של יצירה חזקה, או תנאי סביבה נוחים, מאפשרים ליוצר וליצירה לפרוח.

דברים אלה, היפים לעולם התרבות בכללו, יפים גם לצבא. אנשים כווינגייט עשויים להחנק במסדר צבאי בוטח בעצמו ומאובן. גדולתו של צה"ל בעבר היתה יכולתו להעלות מתוך עצמו פתרונות מקוריים ששיקפו מחשבה יוצרת בתחום הצבאי, ואופיו - שנתן מרחב מחיה לאנשים יוצרים. אולם, יכולת זו שהיתה מן הקוים המאפיינים ש לצה"ל בעבר, הלכה ודעכה. חיפושי דרכים חדשות פינו את מקומם להליכה בדרכים סלולות ומפקדים מקוריים הפכו למטרד ולאבן־נגף.

שלושה תחומי חשיבה אלה - המופשטת, הביקורתית והיוצרת - הם שלוש פנים של מטבע אחד. ההפשטה, הביקורת והיצירה קשורים זה בזה, תלויים זה בזה ונבנים זה מזה."

יעקב חסדאי, "אמת בצל המלחמה" (פרק א: "סדקים ביסודות") זמורה, ביתןף מודן הוצאה לאור עמ' 11-12

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה