רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 14 בספטמבר 2023

אלו דברים לראש השנה תשפ"ד

אומר הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ זצ"ל על ראש השנה בספרו "חיי שנה":

"ראש השנה הוא יום החשבון הגדול של העולם, שבו עולה הצורך 'לשכנע' את הקב"ה שכדאי לו לברוא את העולם שוב. בראש השנה, תפקידו של עם ישראל הוא לספק לקב"ה רצון חדש לעשות זאת, וזו תכלית כל התפילות המפוארות וענייני היום. במובן זה, הדין של ראש השנה אינו מתמקד בעבירות, אלא בעיקר במהות האדם ונשמתו. למרות שראש השנה הוא יום הדין - אין מזכירים בו חטאים ועוונות כלל, משום שהוא גדול ונשגב מן הדיון על פגמים פרטיים; אין בו רק שקלול של מעשים טובים מול מעשים רעים, אלא הסתכלות  על כלל הפעולות וכלל הוויות האדם, אל מול קנה מידה הנמצא מעל ומעבר לחולף ולרגעי.

ואף על פי שראש השנה אינו וזמן המיועד לתשובה, הרי שהתשובה הוא הרקע לכל הווייתו. אין יום בשנה היכול להתקיים על פי מידת הדין, על פי החוק וקוי המסגרת בלבד, ובוודאי אמורים הדברים לגבי ראש השנה, שבו נקבעים הדברים בהיקף הגדול של השנה כולה. בעולם הטבעי, הפועל בדרך סיבתית גמורה, התוצאות של התנהגות שכנגד מידת הדין הן הרות אסון: כפי משמעות הפסוק 'תמותת רשע רעה' <תהלים לד, כב> - הרעה עצמה היא הממיתה את הרשע; לא כפעולה של ענישה על הרעה, אלא כתוצאה , כמו בליעת רעל. הרשע מת מפני שזוהי התוצאה הטבעית־הסיבתית של מעשהו. באופן עקרוני, על כל מעשה רע, כל דיבור וכל מחשבה - היינו אמורים למות, והעולם היה צריך לחזור לתוהו. האופן היחיד שבו ניתן להמשיך לשלב חדש, לשנה חדשה, היא כאשר אנו חוזרים - לרגע, ליום אחד - אל המקור הראשון שלפני ההתחלה.

לכן בראש השנה - גם אם לא מדברים על התשובה מחטאים, הרי שנעשית תשובה במובן הכולל ביותר - שבים אל המקור: אל מקור הנשמה, מקור החיים והעולם. .בראש השנה עולים אל מעל לעולם הסיבתיות, אל מקום שבו אין סיבה ומסובב - ומשם מקבלים שוב חיים חדשים. שבים אל המעיין הנובע שאיננו מוגבל, ושואבים ימים חדשים לכל השנה כולה. מן המעיין הזה - שלעולם אינו נפסק - מקבלים חיים לשנה בהשאלה, באשראי. משם שואבים חיים חדשים אל תוך הכלים, אל הימים של השנה הבאה."

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ , "'חיי שנה' מאמרים לחגים ומועדי השנה היהודית",מתוך המאמר "אל ראשית המלכות", הוצאת המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, ומשכ"ל - הוצאה לאור מיסודן של ידיעות אחרונות וספרי חמד, עמ'33-32

שבת שלום ושנה טובה 

      ג'ף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה