רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 28 בספטמבר 2023

אלו דברים לשבת - חג סוכות תשפ"ד

סוכות הוא כידוע חג שמציין שמחה.

אולי צריך היה לעסוק כאן בשמחה.

"עולם היהדות", מבחינה מסוימת הוא עולם שמתקיים במקביל ובמנותק מ"עולם המעשים" מסביבנו, מנותק מ"שאר העולם", מ"עולם החולין" שלכאורה עוטף אותנו בקיום היום יומי במדינת ישראל.

העולם החרדי הוא כזה. דמיינו גטו - ללא הקונוטציות השליליות - של מזרח אירופה בשנות הארבעים במאה הקודמת.

אבל עבורנו שזכינו לגור בארץ, במדינת ישראל ולא ב"עולם החרדי" - הגולה  היא מאחורינו.

אנחנו במדינה "ריבונית". 

"על הצלחת" שלנו בעיות שהן כל כולן או במרביתן - בעיות "תוצרת עצמית".

אני לא חושב שנכון להתעלם מהן; אני לא חושב שנכון להתרכז בשמחה - כאשר מדינת ישראל נתונה באחת השעות הקשות שלה, שעת משבר אמיתית.

ראשית חוכמה היא הבנת שורשי הבעיה שאתה מבקש לעסוק בה. זה לא תמיד ענין פשוט. במיוחד לא בענייני רוח.

ההצעה הראשונה שלי היא, על כן, שננסה להבין את שורשי הבעיה שאנו ניצבים בפניה.

לאחרונה אני לומד שבעיות לא מתקיימות "בחלל ריק". בעיות אינן קיימות מחוץ לשפה ש"מתארת" או "מגדירה" אותן.

זה אומר שעלינו לעיין היטב, להאזין היטב לשפה שאנחנו משתמשים בה. דיוק במילים שאנו משתמשים בהן הוא מורה דרך חשוב.

ייתכן וניצבות בפנינו מספר בעיות ולא בעיה אחת.

מלבד הרציו, מלבד המדע, אני "מאמין" באינטואיציה, באומנות. חכמים ממני כבר אמרו ש"הפילוסופיות הגדולות נכתבו על ידי אמנים, לאו דווקא על ידי פילוסופים" (ויטגנשטיין, עו"ד יעקב וינרוט המנוח, פרופ' הנרי אונגר יבדל"א ואחרים ).

לאחרונה, "החלטתי" שמה שעלי לעשות לעת הזאת, הוא להגביר מאמץ בהבאת עיקרים מהגותו של אברהם יהושע השל לתודעת הציבור הרחב.

אתה קורא את השל ובמבט ראשון הדברים שלו מושכים את הלב. במבט שני אתה שואל את עצמך: "רגע מה הוא אומר כאן ? מה כוונתו ?". מסתבר לך שלא רק שהדברים אינם פשוטים, הם מורכבים ועמוקים ולא תעמוד על כוונתם בלא מאמץ. "כולם רוצים שירים פשוטים", שר שלמה גרוניך . אף על פי כן עלינו להיזהר כידוע מקלישאות וסיסמאות נבובות. דה.

על כל פנים, החלטתי לאחרונה להתמקד באחד המאמרים של השל שהוא כתב  בעברית. המאמר נקרא "נשאת ונתת ?" ופורסם בערוב ימיו ( בתשל"א ) בביטאון שנקרא "הדאר". המאמר מופיע גם בפרק השני בספר השלישי של "תורה מן השמים באספקלריה של הדורות", במהדורה בעריכת ד"ר דרור בונדי שפורסמה ב 2021.

בחרתי לסיים הטור הזה בדברים הבאים מתוך "נשאת ונתת", שממחישים במקצת וברמיזא כיוונים שעמדתי עליהם לעיל.

"האמונה תחילתה געגועים וסופה דבקות. תחילתה זעזועים וסופה פרספקטיבה, בת עין, פתח הלב, דרך עיון, דרך הסתכלות. ברם אין זוכים באמונה מן ההפקר, אין אמונה בלי יגיעה, בלי מאמץ, מאמץ מעשים ומאמץ מחשבה. אין אמונה דבר הנוצר יש מאין, מן הדברים הנקנים בהיסח הדעת. חייב אדם להשתחרר מן השגרה, משטחיות הראייה, כדי להעמיק ראות. יראה קודמת לאמונה, ותימהון קודם ליראה."
א.י. השל, "נשאת ונתת באמונה?" בקובץ "אלוהים מאמין באדם", בעריכת דרור בונדי, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, דביר, עמ' 92 .

שבת שלום וחג שמח

       ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה