רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 22 בנובמבר 2023

לברל"ה

"הפילוסופיות הגדולות לא נכתבו על ידי פילוסופים אלא על ידי אמנים".

זוהי אמירה די ידועה. יעקב וינרוט המנוח אומר את זה ב"הרצאה האחרונה" שלו.

אברהם יהושע השל ואהרן אפלפלד נפגשו כמה פעמים עד כמה שידוע לי בניו יורק.

מבחינה הגותית קיים רמז לקשר ביניהם בהערת שוליים בכרך השני של הביוגרפיה על השל בהתייחס למאמר השל - "פיקוח נשמה".

להלן המחשה לאמירה שבשורה הפותחת לעיל:

"הכלל הישן כי אדם נבחן על־פי מעשיו, קיבל משנה תוקף בזמן המלחמה. בימי הגטו ובמחנות ראיתי בני אדם משכילים, ביניהם רופאים ועורכי דין נודעים, שבשביל פרוסת לחם נכונים היו להרוג, אך בה בעת ראיתי אנשים שידעו לוותר, לתת, להתבטל ולמות בלא צער איש. המלחמה חשפה לא רק את האופי אלא יסוד קדמון שבאדם, והיסוד הזה מסתבר, אינו רק אפלה. האנוכיים והרעים הותירו בי פחד ותיעוב. הנדיבים הורישו לי את חום נדיבותם, וכשאני נזכר בהם, בושה עוטפת אותי על אין לי שמץ ממידתם."*

אהרן אפלפלד, "סיפור חיים", כתר הוצאה לאור בע"מ, עמ' 95


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה