רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום ראשון, 24 באפריל 2011

שעת סיפור

ההתחקות שלי אחר שורשיו של אברהם יהושע השל, מובילה אותי לחסידות. אין בידינו כתבים פרי עטם של רבים מראשי החסידות, ביניהם הבעל שם טוב ורבי שמחה בונים מפשסיחה. קבצים של אימרותיהם קובצו סמוך לפעילותם על ידי תלמידיהם, אך קבצים אלו, הם לא כל כך נגישים, לי בכל אופן. על המדפים אצלי בבית מונחים כמה ספרים שערך פנחס שדה המנוח, המכילים אמרות חסידים; ספר (אחד מתוך שניים שיצאו ) על הבעל שם טוב; ספר על רבי נחמן וספר שלישי על הרבי מקוצק.
אברהם יהושע השל , טען , כי ל - שבת תפקיד מרכזי בשמירה ובטיפוח הזהות היהודית באמריקה לעתיד לבוא. "מה מזין את המשפחה היהודית, הבית היהודי ?" שאל. "הרהיטים ?! לא. זוהי רוח האשה שבבית. ונשות ישראל אוהבות את השבת...."
את הדברים ניתן לשמוע בהרצאה שנשא השל, באוטוואה קנדה ב1968. זהו הלינק :

http://www.mediafire.com/?fjd8ahxb3ngm9

ואני חושב, שלצד השבת , יהיה תפקיד חשוב לסיפור החסידי. אני לא יודע איך ומה, אבל יש לי תחושה, כי בסיפורים טמונים עוצמה גדולה. אכן "אמרו את זה קודם לפניי - וזה לא משנה" - אריק אינשטיין שר, רבי נחמן אמר את זה ודילן גם כן, במודע או שלא במודע, הולך בעקבותיו בענין הזה, וזוהי רשימה חלקית בלבד של אלה שאמרו את זה לפניי.

התלבטתי באם להציב את הסיפורים שב"שעת הסיפור" - בבלוג הזה או בבלוג המוקדש להגותו של השל. לעת עתה, אמקם אותם כאן, ונראה איך ה"עסק" יתגלגל.

והנה הספור  הפותח את המדור הזה (הקטע שלהלן הוא ציטוט מתוך ספרו של פנחס שדה "סיפורי הבעש"ט",
הוצאת כרטא עמ' 201 )

"פעם אחת העלה הבעש"ט את סמאל לצורך מסויים. אמר לו סמאל בכעס: 'למה הרגזתני להעלותני ?' וכן הלאה. לבסוף לפני פרידתם," ביקש (סמאל) מאת הבעש"ט שייתן לו איזו עבודה, כי רצה לשרוף איזו עיר. והראה לו הבעש"ט מקום אחר, ושרף אותו."
זהו הסיפור.

אומר על כך פנחס שדה :

"איזה ענין מוזר ! השטן חש צורך , שהרי זה טבעו, 'לשרוף איזו עיר' באותה הזדמנות. הבעש"ט מעדיף שייעשה זאת במקום אחר, וממליץ על כך. אותו 'מקום אחר' מן הסתם אף הוא הנו עיר על יושביה, שהרי במבעיר המורגל לאש הגיהנום עסקינן והוא לא יסתפק בקטנות. ואולם אין אני מבין די בעניין קשה כזה" אומר שדה, "שארשה לעצמי להרבות עליו דברים."

הוא וכמובן גם אני.

                                                         חג שמח
                                                          ג'ף


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה