רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 13 באפריל 2023

אלו דברים לשבת פרשת שמיני תשפ"ג

כותב הרב עדין אבן־ישראל שטיינזלץ זצ"ל על פרשת השבוע תחת הכותרת "גרגיר אמת" את הדברים הבאים:

"לנסות ולהעמיד את התורה בהסברים על דיני טומאה וטהרה כדברים שמביאים תועלת כזו או כזו לחיי הנפש, זה משפיל את כבודה של התורה. אבל מעבר לכך, צריך לזכור דבר נוסף, שנכון לגבי כל התורה כולה, מ'בראשית' עד 'לעיני כל ישראל' : אמנם האדם לא תמיד יכול לשמור בעצמו על האמת, אבל הוא תמיד צריך לזכור ש'חותמו של הקב"ה אמת' ( שבת נה, א, ועוד ), ואותו אי אפשר לזייף. בשם הרבי מקוצק הסבירו שחותמו של הקב"ה אמת, מפני שחותם צריך להיות דבר שאי אפשר לזייף, והאמת היא הדבר היחידי שאי אפשר לזייף: ברגע שמזייפים אותה - היא מפסיקה להיות אמת. אפשר לעשות שלום מזויף, חכמה מזויפת או יופי מזויף - אבל אמת מזויפת לא יכולה להיות.

יש אמנם זמנים ומצבים , בהם אי אפשר להשתמש באמת. יש אנשים כשנותנים להם הסבר של אמת, הוא לא מספק אותם, משום שהם מ'אוכלי הקש', שצריך לדחות אותם בקש. וכך גם עשו, ראשונים כמו אחרונים. לפעמים," אומר הרב עדין," אני נותן לאדם הסבר שאיננו מרקיע שחקים, אבל הוא על דרך האמת, והוא שומע ולא מתלהב. אחר כך אני אומר לו איזה דבר, שכל כולו ספק ספיקא, ואורו עיניו: עכשיו הוא מרגיש שהוא יודע את האמת לאמיתה. בן אדם יכול לחיות עשרים שנה על כך שהוא שומע קש, וטוב לו בזה. אך בכל זאת, כשמישהו מגיע להסברים שעל דרך הפסיכולוגיה או על דרך אחרת, צריך להביא אותו בחזרה לפרשת שמונה שרצים ולשאול אותו: מה אתה דורש על שמונת השרצים האלה ? מה תאמר על האנקה, הכוח, הלטאה והחומט ? למה החולד והעכבר הם יותר גרועים מהחתול והכלב ? מדוע ביום כך וכך בניסן, האוכל הזה לא מזיק לא  לגוף ולא לנפש, ולאחר שעוברים עוד כמה ימים ומגיע י"ד בניסן, מי שאוכל אותו נפשו נכרתת ? כל נסיון לתת לדברים הסברים שלא כדרכם, בין על דרך רפואת הגוף, ובין על גדר רפואת הנפש, הרי שמעבר לכל הדברים הבעיות שיש בכך - זו עשיית עוול לאמת, וזה דבר שלא יכופר."

הרב עדין מסיים את דבריו על הפרשה תוך הפנייה לדברים די ידועים של הרבי מקוצק כדלהלן. "ידועים" ובכל זאת מעוררי מחשבה:

"כשניגשים אל התורה לא צריך לבקש חשבונות רבים, וגם לא תמיד מוצאים 'דברים טובים'. טוב משום כך להיזכר מפעם לפעם בסיפור הבא: מישהו בא לרבי מקוצק והקשה לו על בורא העולם, והוא ענה לו תשובה, שטוב לזכור בכל פעם ששומעים הסברים טובים: 'א־לוהים כזה שכל טיפה סרוחה יכולה להבין אותו, לא שווה שיעבדו אותו'".

שבת שלום

    ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה