רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום רביעי, 19 באפריל 2023

אלו דברים לשבת - ר"ח אייר פרשת תזריע מצורע תשפ"ג

בין הספרים "המונחים על המדף" נמצא ספרו של שופט בית המשפט העליון בין השנים 1950 - 1970 פרופ' משה זילברג: "כך דרכו של תלמוד".

ואלו הדברים של משה זילברג בפתח הספר :

"מטרתו של הספר היא יומרנית במקצת: לקרב דעתו של אדם בן זמננו אל דרכי החשיבה וההגיון של חכמי התלמוד - לקרוע חלון אל העולם הרחוק, המופלא, של הדיאלקטיקה התלמודיתץ

התנ"ך הוא ספר פתוח לכל. האגדה הוכנסה לטרקלין, ונעשתה 'סאלונפייהיג' על ידי עבודתם הנפלאה של ביאליק ורבניצקי, ואילו התלמוד - זה הספר המונומנטאלי שחונכו עליו דורות על דורות בישראל - שוכן לו, תוך בדידות מזהרת, בקרן זוית של ירכתי התרבות שלנו, וחדל להיות גורם חינוכי, מעצב דמות ואופי בחיי הרוח של העם.

אשמים בכך, ולא במידה מועטת, מוריו ומחנכיו של הדור - מוריו ומחנכיו מ כ ל המחנות. עובדא היא, כי גם הסופרים 'המאמינים' וגם הסופרים 'החופשיים', עדיין לא מצאו שיטה ודרך להערכה נכונה ואובייקטיבית של התלמוד. הללו מ ק ל ס י ם את הכל, אלה  מ ת ק ל ס י ם בכל, והצד השווה עם הפועל-יוצא המשותף הוא: תמונה בלתי נכונה, טנדנציוזית, של היצירה הענקית הלזו.

לא באתי", כותב זילברג, "ח"ו לזלזל בערכן הרב של המונוגרפיות הדנות בנושאים תלמודיים שונים, אם מבחינה משפטית ואם מבחינות אחרות. כבודם של אלה במקומו מונח, אך ספק בעיני עם המחקרים ה ח ל ק י י ם הללו, ואפילו בעלי הרמה המדעית  הגבוהה שבהם, יצליחו לשרש את הדעות הקדומות שהשתררו, מזה ומזה, כלפי היצירה התלמודית. מה שדרוש לנו קודם כל הוא: חקירת התלמוד בכללו, והבנת ה א ק ל י ם  ה מ י ו ח ד שבו, על ידי ניתוח עניני-ביקורתי - בטרמנולוגיה  מ ו ד ר נ י ת - של דרכי ההגיון וצורות ההבעה שלו.

יודע המחבר, כי חיבורו אינו אלא אתחלתא של גישה חדשה - לא זלזלית ולא אפולוגטית - אל עולם המחשבה העשיר של התלמוד. יבואו נא אחרים, גדולים וטובים ממנו וישלימו את המלאכה. או אז ישוב התלמוד ויתפוס את מקומו הראוי במערכת קניני הרוח של האומה.

התיזה היסודית של המחבר הוא, כי התלמוד הוא יצירה מ ש פ ט י ת  'פר אכסלנס', והוא מנסה להאיר את הרעיון מצדדיו השונים בשבעת פרקיו הראשונים של הספר. פרקו השמיני והאחרון - 'על פרשת דרכים' - מוקדש לבעיה ישראלית אקטואלית, והיא: המשבר שהגיעה עדיו פסיקת בתי המשפט בארץ, מאין ספר-חוקים עצמאי ישראלי, מושתת על עקרונות יסוד של המשפט העברי."

הדברים נרשמו בירושלים בתשרי תשכ"ב

הספר הוא מפרסומי הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית

חודש טוב ושבת שלום 

         ג'ף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה