רשת בתי המדרש קישורים מומלצים אודות האתר צור קשר עזרה
bteiMidrash logo


עמוד ראשי > בלוגים

מאגר התכנים אשף דפי הלימוד שולחן העבודה שלי ארון הספרים אודות הרשת פורומים בלוגים

יום חמישי, 12 במרץ 2020

אלו דברים לשבת פרשת כי תשא



אני מהרהר על המצב, כמובן.
מעיין בדברי הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ על הפרשה - ספור חטא העגל.*
ארוע שמצטייר על פי המסורת כארוע חמור במיוחד; על פי ההסברים של הרב עדין - מדובר בחטא שהגיונו בצידו "לחטא של העגל יש הסבר: הוא חלק מטבע האדם." ( עמ' 185 ). בשונה מכך, נתפס חטא המרגלים, על פי הרב עדין, כחטא שההסבר שלו פחות ברור, פחות מובן על פי טבע האדם.
["הערת עורך" : את הדברים הנ"ל רשמתי לפני מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה ביום חמישי בלילה - ולפני ההודעה על סגירת בתי הספר; כשעוד היה בי ישוב הדעת לעיין בפרשת השבוע. אני רוצה להבהיר על מנת למנוע אי הבנות שלטעמי אין ללמוד מהעיון בפרשת השבוע דבר וחצי דבר על משבר הקורונה. התחלתי כאמור לרשום הדברים כשעוד הייתי באיזה שהוא "מוד של שגרה", וכדבר שבשגרה אני פונה ל"חיי עולם" של הרב עדין כמקור השראה ל"אלו דברים". אחר הבהרה זו - להלן המשך הדברים שרשמתי לפני מסיבת העיתונאים....]
תוך כדי החשיבה אני אומר לעצמי - אתה תוהה לגבי משבר הקורונה ?! כאילו שאת ה"מצב הרגיל" אתה מבין ורק מצב משברי שכזה תמוה בעיניך ?! הרי גם את "המצב הרגיל" אני לא מבין.
מבצבצת כאן מסקנה כלשהי.
ידועה הסברה - שאין בנסים ( ארועים פלאיים יוצאים מגדר הרגיל - להבדיל מהנס שבעצם הבריאה עצמה ) כדי להשפיע באופן ממשי על אמונותנו. כנראה שהוא הדין לגבי משברים.
על עם ישראל נאמר שהוא עם קשה עורף. עקשנות (עיקשות) היא כנראה תכונה אנושית כללית.
אני מתאר לעצמי שלדבר הזה יש צדדים חיובים ושלילים כאחד.
זה מזכיר לי תובנה יסודית של השל :
"הקוטביות היא תכונה הכרחית של כל הדברים. המתח, הניגוד והסתירה מאפיינים את המציאות כולה."
א.י. השל, אלוהים מבקש את האדם, הוצ' מאגנס, תרגום עזן מאיר-לוי, עמ' 269
שבת שלום
    ג'ף
* הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חיי עולם, הוצאת ספרי מגיד, הוצאת קורן ירושלים בשיתוך המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, עמ' 177

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה